تاریخ انتشار: دوشنبه 29 مهر 1392
سلول درمانی همزمان با پیوند موفقیت آمیزی بوده است
رییس بخش اورولوژی بیمارستان شهدای تجریش

  سلول درمانی همزمان با پیوند موفقیت آمیزی بوده است

رییس بخش اورولوژی بیمارستان شهدای تجریش گفت: سلول درمانی از نظر پیوند مغز استخوان همزمان با پیوند کلیه، در مرکز تحقیقاتی بیمارستان سینا انجام گرفته شده که نتایج موفقیت آمیزی را در بر داشته است.
امتیاز: Article Rating
 دکتر محمد رضا رزاقی،رییس بخش اورولوژی بیمارستان شهدای تجریش در این باره به خبرنگار بنیان گفت:  سلول درمانی پیوند کلیه در فازهای مطالعاتی است و مراکز تحقیقاتی سلول های بنیادی بر روی آن کار می کنند و درمانی که از سلول های بنیادی در حین پیوند استفاده می شود هنوز در مرحله تحقیقاتی است اما سلول درمانی از نظر پیوند مغز استخوان همزمان با پیوند کلیه، در مرکز تحقیقاتی بیمارستان سینا انجام گرفته شده که نتایج موفقیت آمیزی را در بر داشته است.
به گفته دکتر رزاقی پیوند کلیه جایگزینی برای همودیالیزاست و به بیمارانی که به هر علتی کلیه هایشان از کار افتاده کمک می کند تا کیفیت زندگیشان بالاتر رود. پیشرفت پیوند کلیه در ایران طی سالهای اخیر بسیار خوب بوده است و امروزه با برنامه ریزی های آموزشی و تربیت متخصصین و فلوشیپ های پیوند کلیه، در اکثر نقاط کشور پیوند انجام می شود.
 
وی با اشاره به اینکه موفقیت پیوند کلیه در ایران در حد آمارهای دنیا و در برخی موارد بالاتر هم هست، خاطر نشان کرد: در ابتدا کلیه تنها از دهنده های زنده گرفته می شد و بیماران مجبور بودند مدتها به انتظار بنشینند تا کسی پیدا شود و کلیه اش را اهدا کند. اما در سالهای اخیر به مدد فتوای علما، استفاده از اعضای افرادی که دچار مرگ مغزی شده اند، بلامانع شد و می توان برای افرادی که دچار نارسایی کلیه هستند از کلیه فردی که دچار مرگ مغزی شده است، استفاده کرد.
 
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه در زندگی کسی که می خواهد کلیه اش را اهدا کند هیچ خللی پیش نمی آید به این شرط آنکه دهنده کلیه بیماری خاصی نداشته باشد، تصریح کرد: پزشکان قبل از پیوند کلیه، هر دو فرد (اهدا کننده و گیرنده) را مورد آزمایش های متعددی قرار می دهند. فرد گیرنده کلیه باید سالم باشد تا بتواند عمل جراحی را تحمل کند و داروهای سرکوب کننده دستگاه ایمنی را دریافت کند چون این داروها شانس پس زدن کلیه پیوند زده را به حداقل می رساند اما ممکن است بیمار را در معرض خطر عفونت قرار دهد.
 
رزاقی ادامه داد: فرد دهنده کلیه نیز باید به عفونت های مکرر ، کلیه سنگ ساز و فشار خون مبتلا نباشد  چون این بیماری ها به کلیه آسیب می رساند وزمینه ساز بیماری های کلیوی است. در صورتی که دهنده کلیه به این بیماری ها مبتلا باشد نمی توان از کلیه اش استفاده کرد.
 
او در خصوص انتخاب کلیه از دهنده عنوان کرد: زمانی که بررسی ها و آزمایش ها انجام شد،اگر بین دو کلیه تفاوتی باشد، کلیه ای که سالمتر است برای دهنده باقی می ماند چون کلیه تک شریان بهتر جواب می دهد و اگر دهنده کلیه خانمی باشد که دوران بارداری داشته است ،پیشنهاد می کنیم تا کلیه راستش برداشته شود و کلیه چپ برای فرد باقی بماند.
 
این استاد دانشگاه در خاتمه گفت: امیدواریم در آینده شاهد این باشیم افرادی که کلیه شان به هر علتی مشکلی دارد، با علم سلول های بنیادی برطرف و بازسازی شود و دیگر نیازی به استفاده از کلیه دیگری نباشد.
 
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
دوشنبه, 06 آبان,1392

لیلا عرب

سئوال:مادری 49 ساله هستم فرزند پسر 9ساله دارم که رشد قدی کمی دارد تقریبا کوتاهترین دانش اموز کلاس خودش میباشد بسیار هم لاغر است ایا امیدی برای استفاده از سلولهای بنیادی برای مشکل غدد فرزندم داشته باشم؟ با تشکر
پاسخ:خیر.درمان ایشان از طریق دارو یا هورمون درمانی می باشد.

یکشنبه, 05 آبان,1392

صدیقه عساکره

مادری 49 ساله هستم فرزند پسر 9ساله دارم که رشد قدی کمی دارد تقریبا کوتاهترین دانش اموز کلاس خودش میباشد بسیار هم لاغر است ایا امیدی برای استفاده از سلولهای بنیادی برای مشکل غدد فرزندم داشته باشم؟ با تشکر

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه