تاریخ انتشار: دوشنبه 30 دی 1392
سلول های بنیادی خون بندناف نقش بسزایی دردرمان بیماری های صعب العلاج دارد

  سلول های بنیادی خون بندناف نقش بسزایی دردرمان بیماری های صعب العلاج دارد

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی البرز گفت: سلول های بنیادی نقش بسزایی در درمان و یا کاهش شدت بیماری های صعب العلاج دارد.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان ˈˈمهشید منزویˈ افزود: پزشکان امروزه به طور رایج از درمان های مبتنی بر سلول بنیادی برای مداوای سرطان ها و حتی سوختگی های شدید استفاده می کنند. 
 
وی با اشاره به اینکه با گذشت هفت ماه از گشایش بانک خون بندناف این استان 140 نمونه خون بندناف جمع آوری و ذخیره شده اظهار کرد: این خون غنی از سلول های بنیادی خون ساز است که برای درمان بیماری هایی با منشا خونی از جمله سرطان های مختلف خون، کم خونی های وراثتی، تالاسمی و نقص سیستم ایمنی بدن کاربرد دارد. 
 
وی تاکید کرد: اهمیت نگهداری خون بند ناف نوزادان در بانک خون٬ در آینده و زمان بیماری های صعب العلاج به کمک شخصی که سلول های بنیادین او نگهداری شده می آید و می تواند در بسیاری از بیماری ها مورد پیوند قرار گیرد. 
 
منزوی با اشاره به انواع بانک خون بند ناف پژوهشگاه رویان گفت: بسته به تمایل و انتخاب خود خانواده، خون بند ناف نوزاد در بانک اختصاصی و یا عمومی ذخیره می شود.
 
وی خاطرنشان کرد: در بانک خون اختصاصی، خون بندناف را برای استفاده نوزاد یا اعضای خانواده اش در آینده نگهداری می کنند و والدین نوزاد برای جمع آوری خون بندناف و فرآوری آن، مبلغ اولیه ای را پرداخت کرده و سالانه مبلغی را برای نگهداری این ذخیره خصوصی خون بندناف می پردازند.
 
وی افزود: خانواده ها می توانند در صورت تمایل، خون بند ناف نوزاد خود را با ذخیره سازی در بانک خون عمومی، اهدا کنند تا برای استفاده افراد دیگری که نیاز به پیوند دارند، استفاده شود.
 
به گزارش ایرنا، منزوی با اشاره به زمان ذخیره سازی این نمونه ها خاطرنشان کرد: این فرصت تنها در زمان زایمان، در اختیار والدین قرار می گیرد، بنابراین توصیه می شود همه والدین با کسب اطلاع از مزایای این ذخیره سازی، در صورت تمایل نسبت به این امر اقدام کنند. 
 
وی یادآور شد: خانواده هایی که سابقه بیماری های خاص دارند مانند بیماری هایی با منشا خونی که امکان درمان این نوع بیماری ها با سلول های بنیادی وجود دارد، نسبت به این مسئله بیشتر توجه داشته و این فرصت ارزشمند را از دست ندهند.
 
وی افزود: علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به دفتر نمایندگی بانک خون در جهاد دانشگاهی استان البرز مراجعه و یا با شماره تلفن 32544281 تماس بگیرند.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه