تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 25 شهریور 1399
سلول های بنیادی عصبی جداسازی شده از نوزادان نارس می تواند راهگشای استراتژی های درمانی جدید باشند

  سلول های بنیادی عصبی جداسازی شده از نوزادان نارس می تواند راهگشای استراتژی های درمانی جدید باشند

خونریزی درون بطنی(IVH)، یکی از مشکلات شایع نوزادان نارس با وزن تولد کم است که در یک ناحیه بسیار پر عروق و با تکثیر بالا در پیرامون بطن های مغزی تحت عنوان "ناحیه زاینده پیرامون بطنی" شروع می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stemcellportal، ضعف عروقی و نوسانات فشار خون مربوط به تولد زودهنگام ممکن است منجر به خونریزی در ناحیه زاینده شود و این امر با یک فاز هموراژی(خونریزی) همراه با از دست رفتن سلول های بنیادی عصبی(NSCs) همراه است که عوارض جانبی سنگینی را برای نوزاد به همراه دارد.

مطالعات بالینی نشان داده است که استفاده از سلول های بنیادی عصبی جنینی آلوژن انسانی و با درجه بالینی در بالین برای حل اختلالات عصبی مختلف بی خطر بوده است، هر چند کارایی آن ها به طور کامل نشان داده نشده است. در پژوهشی جدید در دانشگاه سویا اسپانیا، محققین گزارش داده اند که توانسته اند سلول های بنیادی عصبی را از مایع مغزی نخاعی نوزادان نارس دچار هموراژی جداسازی و مورد شناسایی قرار دهند و امیدوارند که بتوانند از آن ها به عنوان بخشی از یک رویکرد درمانی با هدف احیای نوروگلیوژنز و حل مشکلات شناختی عصبی استفاده کنند. مایع مغزی نخاعی به طور معمول دور ریخته می شود و نوعی زباله زیستی محسوب می شود و در نتیجه جداسازی سلول های بنیادی عصبی از آن با مشکلات اخلاقی همراه نیست. این سلول های بنیادی عصبی به راحتی تکثیر شده و ذخیره می شوند و بدنبال پیوند به موش های از نظر ایمنی سرکوب شده قادرند به سلول های عصبی تمایز یابند. پیوند این سلول ها تا شش ماه بعد از پیوند نیز هیچ گونه علایمی از تومورزایی را نشان نداده است.

این سلول های بنیادی عصبی نه تنها می توانند در ایجاد سلول درمانی های اتولوگ و با هدف کاهش ناتوانی عصبی در نوزادان زودرس استفاده شوند، بلکه می توانند جایگزینی برای سلول های بنیادی مزانشیمی باشند که در سلول درمانی های عصبی استفاده می شوند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه