تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 28 اردیبهشت 1395
سلول های بنیادی عصبی خودنوزا

  سلول های بنیادی عصبی خودنوزا

محققین دانشگاه کالیفرنیا گزارشی از تولید سلول های پیش ساز عصبی اولیه با ماندگاری بالا و دارای قدرت خودنوزایی از سلول های بنیادی جنینی داشته اند که می توانند بدون این که تشکیل تومور دهند به انواع نورون ها تمایز یابند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalnewstoday، این محققین می گویند که توانسته اند سلول های بنیادی عصبی نوزایی کننده و بادوامی را به صورت بسیار سریع، در مقادیر انبوه و درجه بالینی تولید کنند که قابلیت استفاده در مطالعات بالینی و درمان های پزشکی را دارند.

سلول های بنیادی جنینی به دلیل پتانسیل تمایزی بالایی که دارند، امیدواری های زیادی را در زمینه طب بازساختی ایجاد کرده اند. اما این پتانسیل تحت تاثیر محدودیت هایی از قبیل مشکل بودن رشد این سلول ها در مقادیر انبوه در شرایط کشت و احتمال تومورزایی آن ها قرار گرفته است. برای تولید سلول های بنیادی عصبی از این سلول ها، محققین ریز مولکول هایی را به یک محیط کشت شرطی مشخص از نظر شیمیایی اضافه کردند که سلول های بنیادی جنینی انسانی را القا می کند تا به سلول های پیش ساز عصبی اولیه تبدیل شوند، اما مانع از تمایز بیشتر آن ها می شوند. از آن جایی که این روش از تکنولوژی های انتقال ژن و محصولات سلوی زنوژن استفاده نمی کند، کمترین خطر ایجاد موتاسیون یا آلودگی خارجی را به همراه دارد. همان طور که گفته شد این سلول ها در مرحله پیش ساز عصبی متوقف شده اند اما با اضافه کردن مواد دیگر می توان این سلول های پیش ساز به نورون ها یا سلول های عصبی مورد نظر تمایز دارد و از آن ها برای طیف وسیعی از بیماری های تحلیل برنده عصبی مانند ALS‌ استفاده کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه