تاریخ انتشار: دوشنبه 04 فروردین 1393
سلول های بنیادی مشتق از عضلات می توانند آسیب عصبی را بعد از ایجاد ضایعه ترمیم کنند

  سلول های بنیادی مشتق از عضلات می توانند آسیب عصبی را بعد از ایجاد ضایعه ترمیم کنند

با توجه به مطالعات صورت گرفته به وسیله محققین دانشگاه پیتزبورگ، سلول های بنیادی مشتق از بافت عضلانی انسان قادر به ترمیم آسیب عصبی و احیا عملکرد مدل های حیوانی که دچار ضایعه عصب سیاتیک شده اند، می شوند. این یافته ها می تواند سلول درمانی بیماری های خاص عصبی مانند مولتیپل اسکلروزیس را میسر کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily، امروزه، درمان آسیب اعصاب محیطی به صورت موفقیت آمیز انجام نشده است و اغلب بیماران دچار عدم کنترل عضلانی هستند و درد در آن ها افزایش یافته و عملکرد عضلانی کاهش یافته است.

این مطالعه نشان داده است که قرار دادن سلول های بنیادی مشتق از عضلات بالغ انسانی در جایگاهی که اعصاب محیطی دچار آسیب شده اند می تواند به ترمیم این آسیب دیدگی کمک کند.  این سلول های بنیادی قادرند سلول های پشتیبان غیر عصبی را ایجاد کنند که موجب ترمیم فیبر عصبی آسیب دیده می شوند.

این محققین سلول های بنیادی مشتق از عضلات انسانی را در محیط رشد متناسب برای سلول های عصبی کشت دادند و دریافتند که استفاده از فاکتورهای رشد عصبی خاص موجب تمایز سلول های بنیادی به نورون ها و سلول های پشتیبان گلیالی مانند سلول های شوآن می شود که قادرند غلاف میلین اطراف آکسون ها شود تا هدایت عصبی را بهبود ببخشد.

آن ها این سلول ها را به مدل موشی که در عصب سیاتیک پای راست آن یک ضایعه ایجاد کرده بودند تزریق کردند و شش هفته بعد مشاهده کردند که این عصب به طور کامل ترمیم شد و درگروه کنترل ترمیم چشمگیری مشاهده نشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه