تاریخ انتشار: چهارشنبه 28 فروردین 1398
سلول های بنیادی ممکن است به درمان شریان های آسیب دیده کمک کند

  سلول های بنیادی ممکن است به درمان شریان های آسیب دیده کمک کند

در مطالعه ای جدید محققین برای اولین بار نشان داده اند که سلول های بنیادی جنینی می توانند به طور کامل شریان شدیدا آسیب دیده را احیا کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از stem-cells-news، نتایج اولیه این مطالعه نشان دهنده امیدوار کننده بودن سلول درمانی برای احیای بافت ها یا اندام های آسیب دیده طی پیری یا بیماری است.

در این مطالعه برای اولین بار محققین سلول های بنیادی را درون ظروف کشت و تحت شرایط خاص کشت دادند تا آن ها را به پیش سازهای عروق خونی کشت دهند و در ادامه آن ها را به صورت ساختارهایی لوله مانند و منشعب همانند عروق خونی در آورند. در این مطالعه محققین دریافتند که سلول های مشتق از سلول های بنیادی جنینی می توانند شریان های آسیب دیده بابون را در شرایط برون تنی واقعا ترمیم کنند و یک عامل درمانی امیدوار کننده برای ترمیم سیستم عروقی آسیب دیده باشند.

در این مطالعه محققین سلول های مفروش کننده سطح داخلی بخشی از شریان را به طور کامل برداشتند و سلول های مشتق از سلول های بنیادی جنینی را به درون شریان گذاشتند. در ادامه آن ها هر دو انتهای بخش شریانی را به یک لوله پلاستیکی متصل کردند و آن را درون یک بیورآکتور قرار دادند که برای رشد سلول ها و بافت ها طراحی شده بود. در ادامه محققین محیط کشت را در فشاری شبیه با خون به درون این بخش پمپ کردند. خارج این شریان درون یک مایع دیگر غوطه ور شد تا سلول های قرار گرفته درون آن را حفظ کند. سه روز بعد، ساختار پیچیده سطح داخلی شروع به بازسازی کرد و بعد از 14 روز، درون شریان به طور کامل احیا شد و به شرایط طبیعی در آمد. این لوله از یک لوله بدون عملکرد به یک شریان کاملا دارای عملکرد در آمد. به عقیده محققین این لوله پتانسیل این را دارد که جایگزینی برای شریان های آسیب دیده در بیمارانی باشد که دچار آسیب های قلبی عروقی شده اند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه