تاریخ انتشار: یکشنبه 24 فروردین 1393
سلول های بنیادی پالپ دندان شیری قدرت نوسازی دندان ها را دارد
استادیار دانشکده پزشکی اصفهان

  سلول های بنیادی پالپ دندان شیری قدرت نوسازی دندان ها را دارد

سلول های بنیادی پالپ دندان قدرت نوسازی دندان ها را دارد و در آینده بانک ذخیره سلول های بنیادی پالپ دندان شیری که از سوی مرکز ترابی نژاد اصفهان در حال پیگیری است راه اندازی خواهد شد.
امتیاز: Article Rating
دکتر بتول هاشمی بنی استادیار دانشکده پزشکی اصفهان در گفتگو با بنیان گفت: سلول های بنیادی پالپ دندان قدرت نوسازی دندان ها را دارد و در آینده بانک ذخیره سلول های بنیادی پالپ دندان شیری که از سوی مرکز ترابی نژاد اصفهان در حال پیگیری است راه اندازی خواهد شد. 
این استاد دانشگاه که بر روی جداسازی سلول های بنیادی از بافت چربی انسانی تحقیقات بسیاری داشته است افزود: تا کنون اکثر تحقیقات ما بر روی جداسازی بافت چربی و تمایز آن به انواع سلول های بنیادی بوده که بسیار نتایج امیدبخشی داشته است و امیدواریم با حمایت مسئولین طی دو سال آینده بحث به کارگیری سلول های بنیادی بافت چربی برای ساختن استخوان غضروف را وارد فاز بالینی کنیم. 
دکتر هاشمی بنی اضافه کرد: تحقیقات سلول های بنیادی برای ساخت غضروف بر روی رت و استخوان فک سگ انجام شده که نتایج مثبتی داشته است و با تحقیقات گسترده تر وارد فاز بالینی آزمایشی می شویم.
وی با بیان اینکه چنانچه در ساخت غضروف انسانی موفق شویم افرادی که دچار ساییدگی مفاصل، شکستگی های شدید و آسیب های استخوانی هستند را می توانیم مداوا کنیم گفت: باتوجه به اینکه سلول های بنیادی بافت چربی قدرت تمایز به انواع سلول ها را دارند و در دسترس نیز هستند ، این اقدام کم تهاجمی است و احتمال رد پیوند را با توجه به اینکه از خود شخص به خودش تزریق می شود می کاهد. 
استادیار دانشکده پزشکی اصفهان درباره علت تاخیر در راه اندازی بانک سلول های بنیادی پالپ دندان گفت: از آنجا که سلول های بنیادی بافت چربی پرتوان هستند نیاز اورژانسی برای داشتن یک بانک پالپ دندان نداشتم اما مرکز ترابی نژاد اصفهان درحال پیگیری راه اندازی این بانک است که احتمالا به زودی دایرخواهد شد. 
به گفته این محقق سلول های بنیادی، سلول های بنیادی پالپ دندان هم دارای قدرت نوزایی و بازسازی بافت دندان را دارند که برای درمان مشکلات دندان و لثه می تواند خدمت به سزایی داشته باشد اما در بانک پالپ دندان ، فقط سلول های بنیادی پالپ دندان های شیری نگهداری خواهد شد. 
دکتر هاشمی نبی درخصوص تحقیقات صورت گرفته درباره مقایسه استخوان تولید شده توسط تکنیک مهندسی بافت از سلول های بنیادی بافت چربی با استخوان اتوژن در ترمیم شکاف آلوئول فک بالای سگ نیز بیان داشت: با انجام این تحقیق مشخص گردید که هر چند استخوان اتوژن هنوز به عنوان استاندارد طلائی در درمان نقایص استخوانی جایگاه ویژه ای دارد اما تکنیک مهندسی بافت در مواردی که محدودیت دسترسی به استخوان اتوژن داریم یا احتمال ایجاد موربیدیتی قابل توجه در محل دهنده می رود، می تواند به عنوان یک تکنیک جایگزین با موفقیت کلینیکی و درصد استخوانسازی مطلوب مورد استفاده قرار گیرد.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
پنجشنبه, 18 دی,1393

رامین

سلام <br />باتشکر از مطالب مفیدتون <br />می خواستم ببینم می تونین به طور حدودی بگین در صورت جواب دادن تحقیقات در مورد استفاده از سلول های بنیادی برای ایجاد دندان، چند سال طول خواهد کشید که از این روش در ایران به طور گسترده استفاده بشه؟

شنبه, 15 شهریور,1393

elnaz

سلام.میشه یه سری منابع در مورد سلول های بنیادی پالپ دندان معرفی کنید؟؟؟رشته ی من بیوتکنولوژیه و می خوام روی سلول های بنیادی پالپ دندان کار کنم.ممنون میشم اگه کمکم کنید

پنجشنبه, 25 اردیبهشت,1393

لیلا عرب

الناز عزیز <br />با سلام <br />از این روش هنوز جهت جیگزینی دندان استفاده نمی شود و ایمپلنت فعلا روش مرسوم تری است.

ﺳﻪشنبه, 23 اردیبهشت,1393

elnaz

ﺑﺎ ﺳﻠﺎﻡ.ﻣﻴﺪﻭﻧﻴﺪ ﺩﻗﻴﻘﺎ ﺗﺎ ﺟﻪ ﺣﺪﻱ ﺍﺯ ﺳﻠﻮﻟﻬﺎﻱ ﺑﻨﻴﺎﺩﻱ ﺩﻧﺪﺍﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺩﺭﺍﻣﺪﻥ ﺩﻧﺪﺍﻥ ﺩﺍﺋﻤﻰ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺷﺪﻩ?

شنبه, 30 فروردین,1393

لیلا عرب

امیر عزیز <br />با سلام <br />در صورتی که فازهای تحقیقاتی در زمینه بازسازی دندان های آسیب دیده با سلول های بنیادی به نتیجه قطعی برسد می توان در مراحل مختلف از این سلول ها برای ترمیم دندان استفاده کرد.

جمعه, 29 فروردین,1393

امیر

ایاروش جدیدی برای دندانهای ازدست رفته بعد از ایمپلنت وجوددارد

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه