تاریخ انتشار: چهارشنبه 24 آبان 1396
سلول های بنیادی گوش داخلی ممکن است روزی شنوایی را احیا کنند!

  سلول های بنیادی گوش داخلی ممکن است روزی شنوایی را احیا کنند!

آیا می توان با تزریق سلول های بنیادی به گوش داخلی، شنوایی را احیا کرد؟ مشخص نیست، این درمان می تواند مانند یک شمشیر دو لبه عمل کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مطالعه ای در دانشگاه روتگر نشان داده است که سلول های بنیادی گوش داخلی می توانند به نورون های شنوایی تبدیل شوند و ناشنوایی را معکوس کنند اما اگر این سلول ها تقسیم سریعی داشته باشند می توانند منجر به سرطان نیز شوند. به گفته دکتر کلوین کوآن، نکته امیدوار کننده ای که در حال حاضر در مورد این سلول های بنیادی وجود دارد این است که تبدیل این سلول های بنیادی به نورون های شنوایی، حداقل در ظروف آزمایشگاهی، کنترل شده است.

این نورون های شنوایی که آن ها را سلول های مویی گوش داخلی نیز می نامند اصوات را به سیگنال های عصبی تبدیل می کنند و این سیگنال ها ازطریق نورون های گانگلیون مارپیچی به مغز رله می شوند. از دست دادن شنوایی به دلیل صدایی بیش از حد، منجر با آسیب و از دست رفتن سلول های مویی می شود.

در حال حاضر بیش از 15 درصد جمعیت آمریکا تحت تاثیر ناشنوایی قرار دارند و نکته ای که وجود دارد این است که از دست دادن شنوایی گاهی به صورت تدریجی است و فرد به نوعی با درجات مختلفی از آن سازگاری یافته است.

در بخشی از این مطالعه محققین ژن NEUROG1 را در سلول های بنیادی گوش داخلی افزایش بیان دادند تا این سلول های بنیادی را به نورون های شنوایی تبدیل کنند. از آن جایی که این ژن پیش از این برای افزایش تکثیر سلولی و برای تبدیل سایر سلول های بنیادی به انواع نورون ها نیز استفاده شده است، محققین باید در استفاده از آن هوشیار باشند. به عقیده محققین ایجاد تغییراتی در پروتئین های هیستونی می تواند عملکرد NEUROG1 را تحت الشعاع ثرار دهد و بدین ترتیب تکثیر ناخواسته سلول های بنیادی را کاهش دهد و می توان این اثر را با استفاده از برخی داروها نیز القا کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه