تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 14 مرداد 1393
سلول های تومور مغزی در گردش خون یافت می شوند.

  سلول های تومور مغزی در گردش خون یافت می شوند.

دانشمندان آلمانی کشف کرده اند سلول های تومور مغزی در خون بیماران دیده می شوند. این یافته ایده گسترش نیافتن این نوع سرطان را به خارج ازمغز، به چالش کشیده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Medicalxpress، محققان آلمانی دریافته اند گاهی  سلول های توموری بیماران مبتلا به نوعی سرطان  مغزی مهاجم به نام glioblastoma multiforme در گردش خون حضور دارند. این کشف می تواند به پزشکان کمک کند روش های بررسی پیشرفت بیماری را بهبود بخشند و بتوانند درمان های مناسب را به کار گیرند. تا چندی پیش تصور می شد glioblastoma محدود به مغز است تا این که  در تعداد اندکی ازبیماران تومورهای ثانویه در قسمت های دیگر بدن مشاهده شدند. دلیل عدم گسترش سلول های تومور مغزی به سایر نقاط بدن نامشخص است برخی از محققان عقیده دارند سلول های سرطانی مغز نمی توانند از مانعی که جریان خون را از مایعات مغزی جدا می کند یا  همان blood brain barrier  عبور کنند. اما دیگر محققان می گویند دلیل عدم حضور سلول های سرطانی مغز می تواند ناتوانی آن ها در رشد در سایر قسمت های بدن باشد واین نظریه نیز وجود دارد که قبل فراهم شدن فرصت رشد این سلول ها در سایر نقاط بدن،  اثرات مرگبار تومور اولیه بروز می کنند. مطالعه جدید که در Science Translational Medicine به چاپ رسیده نشان می دهد محققان توانسته اند با بررسی نمونه خون 141 بیمار مبتلا به glioblastoma، سلول های توموری را در یک پنجم آن ها شناسایی نمایند. به عقیده پژوهشگران این تعداد بسیار قابل توجه است. این نتایج می تواند در آینده بر روی تشخیص و درمان بیماران دچار glioblastoma تاثیرگذار باشد. محققان می گویند  glioblastoma از نظر ژنتیکی تنوع بسیاری دارد و باید مطالعات بیشتری  در مورد ارتباط سلول های موجود در گردش خون با  تومور اولیه انجام شود.
 پژوهشگران آلمانی می گویند ممکن است یافته های آن ها توضیحی باشد برای این سوال که چرا افرادی که از بیماران دچار تومور مغزی پیوند دریافت می کنند مبتلا به سرطان می شوند. آن ها می گویند درمان هایی که طول عمر بیماران مبتلا به این سرطان را افزایش می دهند زمان کافی را برای بروز تومورهای جدید فراهم می کنند. 
پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه