تاریخ انتشار: شنبه 10 فروردین 1398
سلول های خونی حلقه گمشده در قوی شدن حافظه بعد از ورزش

  سلول های خونی حلقه گمشده در قوی شدن حافظه بعد از ورزش

کشفی درباره اینکه چگونه تمرین عملکرد مغز را بهبود می بخشد، می تواند برای تحقیق در مورد پیری و افزایش یادگیری و حافظه استفاده شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، تیمی از محققین دانشگاه های کوئینزلند استرالیا و دانشگاه درسدن آلمان دریافته اند که چه عاملی موجب شروع تقویت عملکرد مغزی از طریق ورزش می شود. آن ها سلولی خونی را دلیل این امر می دانند. به عقیده آن ها زمانی که ما ورزش می کنیم، سلول های بنیادی موجود در هیپوکامپ تقسیم شده و نورون های جدیدی را تولید می کنند که منجر به بهبودی حافظه می شوند. زمانی که ما ورزش می کنیم، ترکیب خون ما تغییر می کند و به نظر همین تغییرات خونی بعد از ورزش باشد که روی سلول های بنیادی عصبی و ایجاد نورون های جدید اثر می گذارد. برای تست این تئوری، محققین خون موش را بعد از ورزش کردن(دویدن) غربالگری کردند و آن با موش های گروه کنترل مقایسه کردند. نتایج حاکی از تغییرات گسترده ای بود که در خون و بویژه پلاکت های خونی اتفاق می افتد. به نظر می رسد که پلاکت ها موجب می شوند که سلول های بنیادی عصبی تکثیر شده و به نورون ها تبدیل شوند. پلاکت ها را بیشتر به خاطر نقشی که در ترمیم زخم دارند می شناسند و فعال شدن آن ها در پاسخ به ورزش و تقویت حافظه می تواند بسیار جالب باشد.

رشد و تولید نورون های جدید با افزایش سن به طور قابل توجهی کاهش می یابد و همین امر منجر به کاهش عملکرد شناختی و حافظه ای این افراد می شود، نقش ورزش در تقویت حافظه می تواند راهی برای جلوگیری از این فرایند کاهش شناختی باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه