تاریخ انتشار: یکشنبه 30 شهریور 1399
سلول های سرطانی برای متاستاز بیشتر به بخشی از دیواره عروق تبدیل می شوند

  سلول های سرطانی برای متاستاز بیشتر به بخشی از دیواره عروق تبدیل می شوند

در مطالعات آزمایشگاهی صورت گرفته در مرکز سرطان کیمل جان هاپکینز محققین مرحله ای کلیدی را مشاهده کرده اند که به موجب آن سلول های سرطانی ممکن است از تومور اولیه تا جایگاه دور دست بدن پراکنده شوند (متاستاز).
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در تلاش برای تعیین این که چگونه گروهی از سلول ها به سایر بخش های بدن مهاجرت می کنند، محققین از مهندسی بافت برای ساخت عروق خونی سه بعدی دارای عملکرد و رشد سلول های سرطان سینه در مجاورت آن استفاده کردند. آن ها مشاهده کردند که سلول های سرطانی خودشان را به عروق خونی می رساند و به بخشی از دیواره سلول می چسبند. در نتیجه این چسبیدن به عروق خونی، کلاسترها یا تجمعات سلول های توموری به آسانی به درون جریان خون آزاد شده و به جایگاه های دور دست سفر می کنند. هم چنین سلول های سرطانی قادرند این عروق خونی را منقبض یا فشرده سازند و موجب نشت کردن آن ها یا کشیدن شدن آن به سمت خودشان شوند.

در واقع این مطالعه نشان داده است که سلول های سرطانی می توانند خیلی سریع تغییر شکل دهند و به درون عروق خونی موجود تلفیق شوند. این فرایند منجر به تشکیل عروقی به نام عروق موزائیک می شود که دیواره آن شامل سلول های اندوتلیالی دیواره عروق و سلول های سرطانی است. حداقل در مورد سرطان سینه انسان، 6 درصد جمعیت سلولی عروق خونی را سلول های سرطانی تشکیل داده اند. در مورد سایر سرطان های انسانی مانند گلیوبلاستوماها، ملانوما و سرطان معده نیز این فرایند صدق می کند و وجود این عروق موزائیم دال بر افزایش متاستاز به جایگاه های دور دست است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه