تاریخ انتشار: چهارشنبه 27 آذر 1398
سلول های سفید خونی با حرکت در خلاف جهت جریان خون مسیر سریع تری را برای مبارزه با عفونت ها در پیش می گیرند

  سلول های سفید خونی با حرکت در خلاف جهت جریان خون مسیر سریع تری را برای مبارزه با عفونت ها در پیش می گیرند

زمانی که سیستم ایمنی یک پاتوژن خارجی را شناسایی می کند، آبشاری از سیگنال های شیمیایی موجب فعال شدن سلول های سفید خونی می شوند. نوتروفیل ها فراوان ترین نوع سلول های ایمنی هستند که ظرف چند دقیقه در محل ورود عفونت تجمع پیدا می کنند. آنها اساساً مورد لطف جریان یک طرفه سیستم گردش خون قرار دارند تا آنها را به جایی که باید بروند برساند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مطالعه ای جدید در دانشگاه پنسیلوانیا نشان می دهند که چگونه نوتروفیل ها می توانند با جهت جریان خون مقابله کرده و با خزیدن به سمت بالادست از دیواره سیاهرگ ها و شریان ها بالا روند. این مطالعه آزمایشگاهی نشان داده است که این فرایند موجب می شود که نوتروفیل ها سریع تر از شرایط معمول به جایگاه آسیب برسند.

پیش از این دکتر هامر و همکارانش نشان داده اند که سلول های بنیادی که در پیوند مغز استخوان استفاده می شوند توانایی حرکت در خلاف جهت جریان خون را دارند. افزایش سرعت رسیدن این سلول های بنیادی به جریان خون موجب افزایش شانس موفقیت پیوند و نتایج بالینی بهتر برای بیماران می شود. چنین رویکردی در مورد سلول های ایمنی می تواند اثر وسیع تری داشته باشد.

نوتروفیل ها اولین پاسخ دهندگان به عفونت هستند و گیرنده هایی که روی این نوتروفیل ها بیان می شوند چسبیدن این سلول ها به دیواره عروق خونی را کنترل می کند. برخلاف سلول های بنیادی، نوتروفیل ها دو گیرنده رقابت کننده دارند که می توانند به مولکول های لنگری مربوطه که در عروق خونی متصل شوند. بلوک کردن یکی از این گیرنده ها با آنتی بادی موجب می شود که نوتروفیل ها برای مهاجرت در جهت جریان خون فوکوس بیشتری داشته باشند. به عقیده محققین شناسایی این فرایند و اصول پایه پشت پرده مهاجرت نوتروفیل ها می تواند راه گشای طراحی استراتژی های جدید برای تقویت مهاجرت و استفاده از نوتروفیل ها در شرایط بالین باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه