تاریخ انتشار: چهارشنبه 17 آبان 1396
سلول های شبه بنیادی پیرامون تومور در رشد عروق خونی و تغذیه تومور نقش دارند

  سلول های شبه بنیادی پیرامون تومور در رشد عروق خونی و تغذیه تومور نقش دارند

تومورهای سرطانی برای رشد به مواد غذایی نیاز دارند و فاکتورهایی را ترشح می کنند که در تشکیل عروق خونی مورد نیاز برای تغذیه شان دخیل هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین مدت هاست تصور می کنند که سلول ها در محیط کم اکسیژن مرکز تومور وجود دارند که فاکتورهای مذکور را ترشح می کنند اما محققین دانشگاه ایلینویز دریافته اند که سلول های شبه بنیادی در لبه های تومورهای ملانومایی وجود دارند که آن ها نیز این فاکتورها را ترشح می کنند، بویژه اگر این سلول ها تحت کشش مربوط به توپولوژی پیچیده تومور قرار داشته باشند.

به عقیده دکتر کیلیان در ایلینویز، انعطاف پذیری سرطان یکی از بزرگ ترین چالش ها در مبارزه با این بیماری مهلک است. سرطان می تواند خودش را با توجه به ویژگی های مکان اولیه یا مکانی که به آن متاستاز می دهد تنظیم کند. پیش از این کیلیان و همکارانش نشان داده بودند که زمانی که پیرامون تومورهای ملانومایی خیلی منحتی می شود و سلول های متراکم می شوند، سلول های لبه آن ها رفتار شبه بنیادی پیدا می کنند. آن ها این سلول ها را سلول های شروع کننده ملانوما نامیدند زیرا توانایی پراکنده شدن و تشکیل تومورهای جدید را دارا هستند.

اما در مطالعه ای جدید محققین این سلول های شبه بنیادی را با دقت بیشتری مورد ارزیابی قرار دادند تا ترکیبی از مواد شیمیایی پیام رسان که آن ها تولید می کنند را شناسایی کنند. آن ها از ریزتومورهای رشد یافته در محیط مهندسی شده استفاده کردند که شرایط درون بافت در بدن را تداعی می کنند. تومورها اشکال مختلفی به خود گرفتند و سلول های پیرامونی تحت کشش قرار گرفته در حاشیه انحنادار تومور با تومورهای صاف تر، مقایسه شد. سلول های قرار گرفته در معرض توپولوژی کشیده در پیرامون، مقادیر قابل توجهی از فاکتورهای رشد را ترشح می کنند که رشد عروق خونی را افزایش می دهد. آن ها این امر را تحت شرایط با سطح اکسیژن طبیعی و با روشی مشابه با سلول های در محیط اکسیژن کم در مرکز تومور انجام می دهند اما تفاوت در این است که در این جا سیگنال های مکانیکی تاثیر گذار است. ارزیابی های صورت گرفته با استفاده از مدل موشی و با استفاده از سلول های نشان دار شده نیز حاکی از افزایش فعالیت رگزایی در لبه های تومورهای با توپولوژی تحت کشش قرار گرفته بود.

این اولین بار است که ارتباط بین سلول های شبه بنیادی شروع کننده ملانوما و رگزایی نشان داده می شود و موجب می شود که محققین در ایجاد استراتژی های درمانی تنها به سلول های سازش یافته با محیط کم اکسیژن نپردازند و حاشیه های تومور را نیز مد نظر قرار دهند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه