تاریخ انتشار: شنبه 08 شهریور 1399
سلول های مجاری هوایی چگونه در حین بازسازی و پیری با یکدیگر همکاری می کنند

  سلول های مجاری هوایی چگونه در حین بازسازی و پیری با یکدیگر همکاری می کنند

محققین در مرکز پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی Eli and Edythe فرایندی را شناسایی کرده اند که به موجب آن سلول های بنیادی موجود در مجاری هوایی ریه ها بین دو فاز مختلف تغییر شکل می دهند: یا سلول های بنیادی بیشتری را تولید می کنند و یا سلول های بالغ مجاری هوایی را تولید می کنند تا بتواند بافت ریه را بعد از آسیب بازسازی کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در این پژوهش جدید محققین بررسی اثر پیری روی بازسازی ریوی پرداخته اند تا دریابند که چگونه این امر منجر به سرطان ریه و سایر بیماری ها می شود. از آن جایی که درمان های اندکی برای درمان بیماری های ریوی وجود دارد، یافتن اطلاعات بیشتر در این زمینه می تواند بسیار کمک کننده باشد.

مجاری هوایی، هوایی که ما تنفس می کنیم را از بینی و دهان به سمت ریه ها می برند و به همین دلیل خط اول مقابله با ذرات یا آلودگی های زیستی و شیمیایی معلق در هوا محسوب می شوند. دو نوع سلول در مجاری هوایی نقش مهمی را در این فرایند بازی می کنند: سلول های موکوسی که موکوس ترشح می کنند و این ذرات را به دام می اندازند و سلول های مژه دارد که از زوائد انگشت مانند برای جارو کردن ذرات به دام افتاده در موکوس به سمت عقب و پاکسازی ریوی استفاده می کنند. در صورت آلوده کننده بودن و یا سمی بودن این ذارت، فرد دچار آسیب های ریوی می شود که اغلب به دلیل آسیب رسیدن به سلول های بنیادی قاعده ای مجاری هوایی است که به منظور ترمیم آسیب فعال می شوند.

آسیب به این سلول های بنیادی موجب برهم خوردن تعادل تکثیر و تمایز این سلول های بنیادی می شود. در این مطالعه جدید محققین نشان داده اند که چگونه انواع مختلف سلول های موجود در نیچ سلول های بنیادی با یکدیگر به صورت هماهنگ کار می کنند تا پاسخ درستی در جهت ترمیم داده شود. به نظر می رسد که پیام رسانی Wnt/beta-catenin فعال می شود تا سلول های بنیادی قاعده ای مجاری هوایی را در پاسخ به آسیب فعال کند. نکته جالب این است که این مسیر پیام رسانی در یک نوع سلول شروع می گیرد تا در یک سلول دیگر تکثیر و در سلول دیگر تمایز را آغاز کند. در فاز تکثیر فرایند ترمیم، فیبروبلاست های بافت پیوندی مولکول Wnt را ترشح می کنند که موجب افزایش خودنوزایی سلول های بنیادی می شود و در فاز تمایز ترمیم مولکول Wnt از سلول های اپی تلیالی ترشح می شود تا این سلول ها به اپی تلیوم ریه تمایز یابند و سلول های بالغ بیشتری را تولید کنند.

درک نحوه بازسازی ریه در ریه های سالم می تواند گامی حیاتی برای درک نحوه بروز بیماری ها و یا یافتن راهکار درمانی برای مقابله با بیماری ها باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه