تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 30 آبان 1391
سلول های پوستی دارای تنوع ژنتیکی در DNA هستند

  سلول های پوستی دارای تنوع ژنتیکی در DNA هستند

محققان پزشکی دانشگاه Yale دریک مطالعه جدید بر روی سلولهای بنیادی به دست آمده از پوست نشان داده اند که تغییرات ژنتیکی گسترده ای در بافت های بدن وجود دارد.
امتیاز: Article Rating

 

 
به گزارش بنیان به نقل از ScienceDaily، تفکر متداول این است که هر سلول بدن حاوی DNA یکسانی است. با این حال، محققان پزشکی دانشگاه Yale دریک مطالعه جدید بر روی سلولهای بنیادی به دست آمده از پوست نشان داده اند که تغییرات ژنتیکی گسترده ای در بافت های بدن وجود دارد.
این مطالعه که در مجله Nature منتشر شده است، راه را برای ارزیابی میزان تنوع ژنی و درک بهترتکوین و بیماری های انسان هموارمی کند.
دکتر Flora Vaccarino نویسنده ارشد این مطالعه گفت: ما دریافتیم که انسان ها از سلول های موزاییک با ژنومهای مختلف ساخته شده اند. ما مشاهده کردیم که 30 درصد از سلول های پوست حامل تغییراتی درتعداد کپی (CNV) DNA هستند که بخشهایی از DNA آنها حذف و یا تکرارشده است. پیش از این تصورمی شد که این تغییرات تنها درموارد بیماری، از جمله سرطان رخ می دهند. این موزاییک که ما در پوست مشاهده کردیم می تواند در خون،مغز و سایر نقاط بدن انسان نیز یافت شود. 
باوردیرینه این بوده است که سلول های ما توالی DNA یکسانی دارند و این الگو برعملکردهای بدن حاکم است. تیم تحقیقاتی دانشگاه  Yale این باور را به چالش کشیده است. برخی از دانشمندان گمان می کردند که طی تکوین، زمانی که DNA از مادر به سلول دخترکپی می شود، می تواند تحت حذف، تکرار و تغییر درتوالی DNA قرارگیرند. بررسی این فرضیه بسیاردشواربوده است. اما Vaccarino و همکارانش این بررسی را دراین مطالعه جدید انجام داده اند.
این تیم با استفاده ازروش تعیین توالی کل ژنوم به مطالعه سلولهای بنیادی پرتوان القایی (IPS)، که سلول های بنیادی توسعه یافته از یک سلول بالغ هستند، پرداختند. آنها دو سال را صرف توصیف این رده سلولی iPS  و مقایسه آنها با سلول های اصلی پوست کردند .
در حالی که مشاهده شد ژنوم سلولهای iPS بسیار شبیه به ژنوم سلول های پوست نشات گرفته ازآن هستند، این تیم توانست چندین حذف یا تکرارهزاران جفت باز DNA را تشخیص دهد. این تیم سپس آزمایش های بیشتری را برای درک منشأ این تفاوت ها انجام داد و نشان داد که حداقل نیمی از آنها از قبل در بخش کوچکی از سلول های پوستی وجود داشته است. این تفاوت ها در سلولهای iPS مشخص شد، زیرا هر رده iPS از یک یا چند تعداد معدود ازسلول های پوستی مشتق شده است. Vaccarino گفت: این رده iPS می تواند به عنوان یک ذره بین عمل کرده و موزاییک تفاوت های ژنومی در سلولهای بدن را نشان دهد.
او افزود: در پوست، این موزاییسم گسترده است و حداقل 30 درصد از سلول های پوست حامل حذف ها و یا تکرارهای مختلف  DNAدردرصد کمی از سلول ها می باشند. این یافته ها شکل دهنده مطالعات آینده ما بوده و ما در حال انجام مطالعات بیشتربر روی مغز درحال تکوین حیوانات و انسان برای مشاهده چنین تنوعی هستیم.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه