تاریخ انتشار: شنبه 19 مهر 1399
سلول هایی که به بهبودی آسیب قلبی بعد از انفارکتوس کمک می کنند

  سلول هایی که به بهبودی آسیب قلبی بعد از انفارکتوس کمک می کنند

محققین دانشگاه de Navarra اسپانیا سلول های قلبی را شناسایی کرده اند مسئول ترمیم آسیب این اندام بعد از انفارکته هستند. این سلول ها ترمیم کننده، زیر جمعیتی از فیبروبلاست های قلبی هستند که نقش اساسی را در تولید اسکار کلاژن و ممانعت از پاره شدن دیواره بطن بازی می کنند. مطالعه صورت گرفته در اسپانیا مکانیسم های مولکولی دخیل در فعال سازی این سلول ها و تنظیم عملکرد آن ها را آشکار ساخته است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان نقل از medicalxpress، فیبروبلاست های قلبی یکی از اجزای اساسی قلب هستند. این سلول ها نقش اساسی را در حفظ ساختار و مکانیسم عمل این اندام حیاتی بازی می کنند. مطالعات اخیر نشان داده اند که این فیبروبلاست ها پاسخ یکدستی به آسیب قلبی نمی دهند. در این مطالعه نیز محققین با استفاده از تکنیک های آنالیز رونویسی تک سلولی(single-cell RNA-seq)، زیر جمعیت سلولی را درون این فیبروبلاست های قلبی شناسایی کرده اند که فیبروبلاست های قلبی ترمیم کننده(RCF) نام دارند. این مطالعه نشان داده است که زمانی که بیماری مورد حمله قلبی قرار می گیرد، این فیبروبلاست های RCF فعال می شوند و یک پاسخ فیبروزی ارائه می دهند که به موجب آن اسکار کلاژن تشکیل می شود و مانع از پارگی بافت قلبی می شود.

از دید مولکولی نیز محققین دریافته اند که فیبروبلاست های RCF دارای پروفایل رونویسی منحصربفردی هستند که نقش موثری در عملکرد قلبی آن ها دارد. در بین مارکرهای افتراقی عمده ترانسکریپتوم این  سلول ها، محققین دریافته اند که پروتئین CTHRC1 مولکولی است که نقش اساسی را در پاسخ فیبروزی بعد از انفارکته میوکاردی بازی می کند. این پروتئین در سنتز کلاژن ماتریکس خارج سلولی قلبی نقش حیاتی را بازی می کند و برای فرایند بازآرایی بطنی بسیار مهم است.

این مطالعه نشان داده است که فیبروبلاست های RCF فرایند تشکیل اسکار را از طریق ترشح پروتئین CTHRC1 فعال می کند و بنابراین، این مولکول ممکن است بیومارکر مهمی در ارتباط با شرایط فیزیولوژیک قلب اسیب دیده و هدف درمانی بالقوه ای برای بیمارانی باشد که از حمله قلبی رنج می برند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه