تاریخ انتشار: شنبه 24 فروردین 1398
سلول‌های بنیادی خونساز در جانی دیگر جاری می‌شود

  سلول‌های بنیادی خونساز در جانی دیگر جاری می‌شود

همه چیز آرام است. از شلوغی بیمارستان خبری نیست. افراد یکی یکی از میان در قهوه‌ای بزرگ به سالن می‌رسند و به انتظار می‌نشینند. در این مکان امید زنده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اهداکنندگانی که آمده اند تا جانی دوباره ببخشند. اینجا مکانی است برای پیام آوران زندگی. در این مکان امید زنده است.

بله اینجا یک مرکز پذیره نویسی اهداكنندگان سلول های بنیادی خونساز و بانک های خون بندناف است. بیش از ده مرکز در سر تا سر کشور فعال هستند تا داوطلبان اهدای سلول های بنیادی خونساز  با عضو شدن در این مراکز سلول های بنیادی خونساز خود را به بیماران اهدا کنند. این مراکز با هدف كمك به بيماران نيازمند به پيوند سلول هاي بنيادي خونساز در كشور تاسيس شده است. فعالیت این مراکز در سال 1388 آغاز شد و با راه اندازی شبکه ملی اهدا کنندگان سلول های بنیادی خونساز ایران قوت گرفت. 

آرزو صیاد دبیر شورای ملی توسعه و نظارت بر مراکز پذیره نویسی اهداء سلول ها بنیادی خونساز و بانک خون بند ناف توضیحات بیشتری درباره فعالیت این شبکه ملی داد و بیان کرد: شبکه ملی اهدا کنندگان سلول های بنیادی خونساز ایران دی ماه 94 بر اساس آیین نامه مصوب وزارت بهداشت آغاز به کار کرد. اساس راه اندازی این مرکز ایده برگزیده امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی در بخش نوآوری جشنواره ابن سینا سال 88 است. این شبکه ملی با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاسیس شد تا مرهمی باشد بر آلام بیماران. وظیفه اصلی شورا سامان دهی، استاندارد سازی، توسعه، ارتقاء کیفیت، هماهنگی و نظارت واحد بر فعالیت مراکز پذیرنده نویسی اهداكنندگان سلول های بنیادی خونساز و بانک های خون بندناف است.

به گفته وی، مبتلایان به بیماری های خونی صعب العلاج، نقص ایمنی، بیماری های متابولیک و سرطان های مختلف جمعیت قابل توجهی از مردمان این کره خاکی را تشکیل می دهند. تعداد قابل توجهی از این بیماری ها فرد را از دوران کودکی درگیر می کنند. زمانی که ارگان های خونساز همچون مغز استخوان آنقدر صدمه ببیند که قابل ترمیم نباشد. پیوند سلول بنیادی خونساز از فرد سالم به بیمار در بیشتر موارد تنها گزینه باقیمانده برای نجات جان بیمار است.

وی ادامه داد: پس افراد داوطلب به اهدای سلول های بنیادی خونساز با مراجعه به مراکز پذیره نویسی و ثبت نام می توانند قدمی خیرخواهانه برداشته و در کاهش درد این بیماران سهیم شوند. کار بسیار ساده است. بدون درد و هیچ آسیبی. تنها از فرد داوطلب چند سی سی خون گرفته می شود تا پس از انجام آزمایش HLA مشخص شود توانایی اهدای سلول بنیادی خونساز به چه بیماری را دارد. پس از آن اطلاعات ثبت می شود. حال اگر بیمار نیازمندی پیدا شد با فرد تماس گرفته می شود تا در صورت رضایت برای اهدا مراجعه کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: برخی از این مراکز پذیره نویسی تنها ثبت نام را انجام می دهند و نمونه خون افراد را دریافت و در نهایت HLA آنها را ثبت می کنند. اما برخی از آنها در کنار مراکز پیوند قرار دارند. تمام فعالیت های مراکز پذیره نویسی اهداکنندگان سلول های بنیادی خونساز باید زیر نظر این شبکه باشد.

صیاد همچنین عنوان کرد: 16 مرکز پذیره نویسی در سراسر کشور در حال فعالیت هستند که 13 مرکز فعال در حوزه سلول های بنیادی خونساز از افراد بزرگسال داوطلب و 3 مرکز در حوزه اهدا خون بند ناف را شامل می شود. در مجموع تا بهمن ماه سال گذشته 48 هزار و 426 نفر اهدا کننده بزرگسال داوطلب عضو مرکز شدند. البته 4 هزار و 855 عضو بندناف نیز داشتیم. پس در مجموع 53 هزار و 281 فرد داوطلب در مرکز عضو شدند. البته این مرکز برای فعالیت پویاتر خود نیازمند همکاری نهادهای مرتبط است. همچنین خیرین نیز می توانند به این مرکز کمک کنند تا در این امر خیر همراه شوند.

مردم ایران همواره در مهربانی و مهرورزی زبانزد هستند. این شبکه برای فعالیت گسترده خود نیازمند حمایت های بیشتر است تا با جذب افراد خیر خدمات بهتر و بیشتری به بیماران داده شود. بیماران بسیاری هستند که به سلول های بنیادی خونساز افراد غیرخویشاوند نیازمند هستند اهدای این سلول های بنیادی به معنای بخشیدن یک زندگی است. در این مراکز تمام فرآیند و ثبت نام افراد داوطلب رایگان انجام می شود. اما تجهیزات و کیت های انجام آزمایش هزینه ای زیاد دارد که با همراهی خیرین می توان فعالیت این مراکز را تقویت کرد و رونق داد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه