تاریخ انتشار: یکشنبه 30 آذر 1393
سودمند بودن ایمنی درمانی دربیماران مبتلا به سرطان خون با پیوند سلول های بنیادی آلوژنیک

  سودمند بودن ایمنی درمانی دربیماران مبتلا به سرطان خون با پیوند سلول های بنیادی آلوژنیک

فاز یک مطالعات بالینی با استفاده از داروی ipilimumab بلوک کننده ایمنی، مزایای بالینی را در نیمی از بیماران سرطان خون که بعد از پیوند سلول های بنیادی آلوژنیک، بیماری در آن ها مجددا عود کرده بود نشان داد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalnewstoday،  در این مطالعه محققین از دوزهای مختلف ipilimumab در یک دوره طولانی استفاده کردند. در یک  دوره پیگیری شش ماهه محققین برای بیمارانی که گزینه های درمانی زیادی پیش رو ندارند، سمیتی کمتر از میزان مورد انتظار و کارایی بالایی را از این درمان مشاهده کردند. 13بیمار این مطالعه برای سرطان های خونی مختلف مورد تیمار قرار گرفتند که به طور میانگین 19 ماه بعد از پیگیری و دریافت پیوند از یک اهدا کننده مرتبط یا غیر مرتبط، سرطان در آن ها مجددا عود کرده بود. داروی ipilimumab یک چک پوینت ایمنی به نام CTLA4 را بلوک می کند که پاسخ ایمنی به سرطان را تقویت می کند، هر سه هفته یکبار برای چهار دوره القایی استفاده شد و سپس هر 12 هفته یکبار تا یکسال ادامه یافت. در مورد نه بیمار درمان متوقف شد که هشت مورد آن ها به دلیل پیشرفت بیماری بود و در یکی از آن ها نیز GVHD رخ می داد. چهار بیمار نیز درمان را ادامه دادند که میزان بقای شش ماهه 65درصد بود.

ارزیابی اولیه نشان داد که پنج تن از 11 بیمار برای پاسخ ارزشمند بودند دارای مزایای بالینی بودند. یک بیمار که مبتلا به لنفومای Hodgkin بود تقریبا پاسخ کاملی داشت و تومورهایی که به طور وسیع در استخوان ها پراکنده شده بودند به طور دراماتیکی چروکیده شده بودند و بعد ازهفت هفته درمانی پاسخ کاملی را ارائه دادند. پاسخ های نسبی دیگری نیز در برخی بیماران مبتلا به میلومای مولتیپل و لوکمیای میلوژن حاد مشاهده شد. در بیماران مبتلا به سندرم میلودیسپلازی نیز بعد از استفاده از تنها یک دوز از این دارو پاسخ کاملی مشاهده شد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه