تاریخ انتشار: چهارشنبه 30 فروردین 1396
سیتومگالوویروس های چه چیزی هستند و زنان باردار چه چیزی را در مورد آن ها باید بدانند؟!!

  سیتومگالوویروس های چه چیزی هستند و زنان باردار چه چیزی را در مورد آن ها باید بدانند؟!!

سیتومگالوویروس ها(CMV)، ویروس هایی هستند که از طریق مایعات بدنی مانند ادرار و بزاق از فردی به فرد دیگر منتقل می شوند. برای افرادی که سیستم ایمنی سالم دارند، این ویروس ها عوارضی در حد یک تب خفیف یا سردرد ایجاد می کنند اما آلودگی زنان باردار به این ویروس ها منجر به عوارض شدیدتری می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در حالی که زنان باردار خودشان متوجه آلودگی شان به سیتومگالوویروس ها نمی شوند، این ویروس می تواند از جفت عبور کرده و به جنین برسد و منجر به عوارضی مانند ناشنوایی و ناتوانی های ذهنی شود. در کشورهای پیشرفته، حدود یک پنجم نوزادانی که با آلودگی به سیتومگالوویروس متولد می شوند دارای ناتوانایی های مربوط به بارداری هستند و این امر، این ویروس ها را شایع ترین دلیل ویروسی ناتوانی ها در نوزادان می سازد. محققین مکانیسم دقیق عملکرد سیتومگالوویروس ها در بدن جنین در حال تکوین را نمی دانند اما حدس می زنند که این ویروس در خون مادر باردار ابتدا سلول های جفت را آلوده می کند و پس از تکثیر در این ناحیه وارد عروق خونی جفت و جریان خون نوزاد می شود. هم چنین به نظر می رسد هدف اصلی سیتومگالوویروس ها، گوش داخلی و مغز این نوزادان باشد، به نحوی که این ویروس با آلوده کردن سلول های بنیادی عصبی مغز مانع از تکثیر و تقسیم آن ها می شود و در نتیجه روی اندازه مغز و بلوغ آن اثر می گذارد. عفونت سیتومگالوویروسی جفت، مانع از تکوین مناسب آن می شود و در نتیجه خونرسانی و اکسیژن رسانی مناسبی به نوزاد صورت نمی گیرد و این امر منجر به ناهنجاری های مغزی می شود.

اما آمارها نشان می دهد که حتی در جوامع پیشرفته مانند آمریکا، کانادا، استرالیا، ژاپن و هلند نیز 61 تا 87 درصد زنان باردار چیزی در مورد سیتومگالوویروس ها نشنیده اند و در نتیجه از عواقب آن نیز بی خبر هستند. این موجب شده است که در حال حاضر دستورالعمل هایی از طریق کارشناسان امر در اختیار این مادران قرار گیرد. در حال حاضر درمان قطعی نیز برای آلودگی به این ویروس ها وجود ندارد اما محققین امیدوارند با توجه به نتایج اولیه ای که بدست آورده اند بین 2017 تا 2019 واکسن مربوط به این ویروس ها را روانه بازار کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه