تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 28 شهریور 1396
سیستمی جدید برای شناسایی و ویژگی یابی توالی های DNA‌تنظیمی

  سیستمی جدید برای شناسایی و ویژگی یابی توالی های DNA‌تنظیمی

محققین در انستیتو تحقیقات مرکز پزشکی کودکان دانشگاه Southwestern، سیستم خلاقانه ای را برای شناسایی و ویژگی یابی اجزای مولکولی که فعالیت توالی های DNA تنظیمی را در ژنوم انسان کنترل می کنند، طراحی کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، ژنوم که مجموعه ای از DNA انسانی است که حاوی همه ژن های کد کننده پروتئین است و حدود 3 میلیارد جفت باز را دارا است. برخلاف اندازه وسیع آن، تنها دو درصد از ژنوم ما پروتئین های ما را کد می کنند. 98 درصد مابقی شامل نواحی کد نشونده ای است که مکان و زمانی که ژن های کد کننده پروتئین باید فعال شوند را تنظیم می کنند. این نواحی کد نشونده در مطالعات ژنومی انسانی صورت گرفته نشان داده اند که پتانسیل بالایی برای ایجاد بیماری های انسانی از جمله سرطان دارند.

درک بهتر این نواحی تنظیمی و اصول دخیل در آن ها می تواند نشان دهد که چه زمانی ژن هی لازم برای ایجاد بیماری های خاص روشن یا خاموش می شوند و به موجب آن به درمان های هدفمندتری رسید. در حال حاضر، ابزارهای شناسایی کننده این نواحی کد نکننده محدود است اما شناسایی فاکتورهای پروتئینی تنظیم کننده این نواحی نیز حیاتی است و اغلب نیازمند دستکاری های ژنتیکی ویژه است.

در این سیستم جدید از روشی جدید موسوم به CAPTURE(CRISPR Affinity Purification in situ of Regulatory Elements) استفاده شده است که رویکردی را برای تفکیک همزمان پروتئین های مرتبط با توالی و هم چنین برهمکنش های RNA‌و DNA شان ارائه می دهد. قابلیتی که CAPTURE ایجاد می کند به محققین این اجازه را می دهد که مجموعه کاملی از فاکتورهایی که DNA ما را تنظیم می کنند را تفکیک و آنالیز کنیم و به خوبی نشان می دهد که چگونه پروتئین های مختلف عملکرد ژنومی را در سرطان و سلول های بنیادی کنترل می کنند. این ابزار درک ما از متغیر های ژنومی و ژنتیکی انسانی را در طیف وسیعی از بیماری ها افزایش می دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه