تاریخ انتشار: یکشنبه 21 آبان 1396
سیستمی میکرو که دسته جات آکسونی را شبیه به آن چه در مغز اتفاق می افتد، تولید می کند

  سیستمی میکرو که دسته جات آکسونی را شبیه به آن چه در مغز اتفاق می افتد، تولید می کند

همکاری بین محققین ژاپنی و آمریکایی منجر به تولید یک سیستم میکرو برای تشکیل موفقیت‌ آمیز دسته جات آکسونی در آزمایشگاه شده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، آکسون ها ساختارهایی هستند که نورون ها از طریق آن ها اطلاعات را به سایر سلول ها منتقل می کنند. در بدن آن ها تجمع پیدا کرده و دسته جاتی(فاسیکل ها) را شکل می دهند. تکنولوژی های متعدد به محققین اجازه تولید و مطالعه آکسون های منفرد در آزمایشگاه را داده است اما هیچ کدام از آن ها در تولید دسته جات عصبی موفق نبوده اند.

بسیاری از محققین تولید و تخریب آکسون ها را در سیستم های دو بعدی ارزیابی کرده اند، با این حال، بسیار واضح است که ساختارهای سه بعدی دسته جات نقش مهمی در عملکرد آکسون ها دارند و در بسیاری از بیماری های عصبی مخرب مانند ALS، این دسته جات هستند که تخریب می شوند. درک نحوه تشکیل این دسته جات می تواند به ایجاد درمان هایی برای جلوگیری از تخریب آن ها بیانجامد.

برای تشکیل دسته جات آکسونی، محققین سیستم میکرویی را تولید کردند که در آن ها نورون های انسانی مشتق از سلول های بنیادی پرتوان القایی تزریق شد. چیزی که به آن ها اجازه تشکیل دسته جات را می دهد، تشکیل اسفروئیدهای عصبی و کانال هایی است که به اندازه کافی برای تشکیل آکسون های کشیده تو خالی هستند و کانفورماسیونی دارد که در نهایت منجر به ملحق شدن این آکسون ها به یکدیگر می شود.

اسفروئیدها درون فضاها یا اتاقک هایی درون این سیستم قرار گرفتند. آکسون ها از این اسفروئیدها رشد کرده و برخی وارد یک سری میکروکانال ها شدند. بعد از وارد شدن، سایر آکسون ها نیز به طور خودبخود این مسیر را دنبال می کنند و این منجر به ایجاد دسته جات آکسونی می شود که ویژگی هایی شبیه با دسته جات موجود در مغز انسان داشتند. این که چه پیام رسانی مولکولی منجر به تشکیل خودبخودی این دسته جات می شود، اما دسته جات یا فاسیکل های آکسونی در بیش از 90 درصد آزمایش ها تشخیص داده شد که محققین را متقاعد کرد این میکرو سیستم طراحی ارزشمندی داشته است. وارد کردن پراکسید به این میکروکانال ها موجب شد که دسته جات آکسونی تغییرات مورفولوژیکی را متحمل شوند که حاکی از این است که این سیستم میکرو می تواند برای تست ترکیبات دارویی مورد استفاده قرار گیرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه