تاریخ انتشار: شنبه 29 اسفند 1394
شناسایی بیش از 100 موتاسیون در مغز انسان با استفاده از کلون کردن نورون های موشی

  شناسایی بیش از 100 موتاسیون در مغز انسان با استفاده از کلون کردن نورون های موشی

در مطالعه ای جدید محققین در انستیتو تحقیقاتی Scripp یاTSRI برای اولین بار ژنوم کامل نورون های منفرد را مورد غربالگری قرار داده اند تا موش هایی تولید کنند که ژنوم های عصبی را در همه سلول هایشان حمل می کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalnewstoday، استفاده از این تکنیک دیدگاه های جالبی را  در مورد ژنوم این سلول ها ارائه کرده است، برای مثال، این یافته ها نشان می دهد که هر نورون به طور میانگین دارای بیش از 100 موتاسیون است که در این نورون ها، بیشترین موتاسیون ها در ژن هایی اتفاق افتاده است که آن ها به طور مکرر از آن ها استفاده می کنند.

ژنوم عصبی مدت زمان طویلی است که به صورت یک معما باقی مانده است. ژنوم فردی ما از والدین ما به ارث رسیده است و ما را از نظر رفتار، ظاهر و حساسیت به بیماری ها نسبت به دیگران متمایز می سازد. اگرچه موتاسیون در ژنوم سلول های منفرد را دلیل وقوع سرطان می دانند، اما این مطالعه نشان داده است که درون سلول های طبیعی بدن نیز ممکن است ژنوم های متفاوتی به دلیل جهش های کروموزومی وجود داشته باشد. مطالعات متعدد نشان داده است که سلول های مغزی ممکن است به طور منحصربفردی مستعد تجمع موتاسیون های جدید در ژن هایی به نام ترانسپوزون ها باشند. با وجود این دانسته ها، مطالعه موتاسیون ها در نورون های منفرد یک چالش واقعی بوده است، زیرا یک سلول منفرد شامل مواد ژنتیکی کافی برای آنالیز نیست. متاسفانه، آنالیزهای تک سلولی موجود منجر به خطاهای DNA دیگری نیز می شوند و تنها نسخه موجود از DNA را نیز تخریب می کند و در نتیجه نمی توان به یقین گفت که این موتاسیون واقعا وجود داشته است یا خیر. محققین نمی توانند نسخه هایی از نورون ها را تولید کنند، زیرا برخلاف سایر سلول های، نورون ها در محیط کشت سلول تقسیم نمی شوند. در حال حاضر راه ساده ای برای تولید نسخه های بیشتر از نورون ها وجود ندارد. اما این مطالعه جدید در TSRI این مشکل را حل کرده است. آن ها هسته نورون های موشی را برداشته و آن را به سلول تخمک وارد کردند. این سلول تخمک تقسیم شده و موتاسیون را کپی می کند. سلول های کلون شده به هزاران و میلیون ها سلول بنیادی تبدیل می شوند که مقدار DNA کافی برای آنالیزهای ژنومی دارد. محققین این فرایند را تکرار کردند تا چندین رده از نورون های کلون شده را تولید کنند. دکتر هازن در این مورد می گوید با این روش ما نورون ها را فریب می دهیم تا فکر کنند نورون نیستند. این امر منبع تجدید شدنی از نسخه های این ژنوم ها را در اختیار ما قرار می دهد. برای اولین بار محققین توانستند رده های کلون شده سلول های بنیادی را از موش های پیرتر از هشت هفته تولید کنند. این امر به آن ها اجازه می دهد که مشاهده کنند آیا این موتاسیون ها با گذشت زمان ایجاد می شوند یا خیر. نتایح نشان داد که نوورن ها موتاسیون های بیشتری را در ژن هایی که به میزان بیشتری استفاده می کنند، حمل می کنند. جالب تر این که آن ها دریافتند که هر نورون بیش از 100 تغییر در DNA یا موتاسیون را حمل می کند که معمولا در سایر سلول ها وجود ندارند. یافته های این مطالعه، می توانند راه را برای مطالعه موتاسیونن های مغزی در زمان پیر و بیماری هموار کند و به درک شرایطی مانند زوال عقل در زمانن پیری و یا بیماری های تحلیل برنده عصبی کمک کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه