تاریخ انتشار: چهارشنبه 29 بهمن 1393
شناسایی تغییرات اولیه سلول های شبکیه در گلوکوم

  شناسایی تغییرات اولیه سلول های شبکیه در گلوکوم

گلوکوم دومین دلیل کوری در دنیا است که به دلیل افزایش فشار درون چشم است که موجب آسیب و تخریب نورون های خاصی در چشم می شود که این نورون ها را تحت عنوان سلول های گانگلیون شبکیه می شناسند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، برای درک بهتر این تغییرات سلولی و چگونگی پیشرفت و شدت گلوکوم، محققین در دانشگاه کالیفرنیا از یک مدل موشی برای این بیماری استفاده کردند. این مطالعه نشان می دهد که چگونه برخی انواع سلول های گانگلیونی شبکیه ساختارشان را ظرف هفت روز بعد از افزایش فشار تغییر می دهند.

درک زمان بندی و الگوسازی تغییرات سلولی که منجر به مرگ سلول های گانگلیون شبکیه در گلوکوم می شود می تواند تکوین ابزارها را برای تشخیص و آهسته کردن و متوقف کردن این تغییرات سلولی تسهیل کند و در نهایت موجب حفظ بینایی شود. سلول های گانگلیونی شبکیه، نورون های خاصی هستند که اطلاعات بصری را از شبکیه چشم به مغز می فرستند. فشار افزایش یافته درون چشم می تواند موجب آسیب سلول های گانگلیون شبکیه شده و منجر به گلوکوم می شود. حتی با داروهای کاهش دهنده فشار، این سلول ها در نهایت می میرند و منجر به از دست رفتن بینایی می شوند. در این مطالعه، محققین از مدل موشی که برای بیان پروتئین سبز فلورسنت در سلول های گانگلیونی شبکیه مهندسی شده اند استفاده کردند. این ابزار به آن ها اجازه می دهد که چهار زیرنوع از سلول های گانگلیونی شبکیه را ارزیابی کنند. این انواع سلولی مختلف از نظر جایگاهی در چشم که دندریت هایشان را می فرستند با هم متفاوت هستند. ظرف هفت روز بعد از افزایش فشار درون چشم، همه سلول های گانگلیونی شبکیه که همه یا اغلب دندریت هایشان را به ناحیه ای از چشم به نام OFF ساب لامینا می فرستند و در آنجا یکسری بازآرایی های خاص مانند کاهش طول دندریت هایشان را متحمل می شوند. محققین از کشف این مطلب بسیار شگفت زده هستند. یکی از چالش های عمده برای تشخیص و درمان گلوکوم این است که قبل از این که شما بتوانید به گلوکوم پی ببرید، تغییرات مذکور اتفاق می افتد. این نتایج می تواند به طراحی تست های بینایی مربوط به سلول های گانگلیونی شبکیه کمک کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه