brain tumour، تومور مغزی، سلول بنیادی، بنیانی، شناسایی
تاریخ انتشار: یکشنبه 29 آبان 1390
شناسایی تومور مغز بدون عمل جراحی

  شناسایی تومور مغز بدون عمل جراحی

محققان دانشگاه دوك روش جدیدی را ارایه داده اند كه قادر است تومور مغزی را به‌طور 100 درصد شناسایی كند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از ایرنا ، اساس این روش برمبنای خواص اپتیكی منحصربه فرد نانوذرات طلا قرار دارد. 

از نظر پزشكان یكی از مشكل‌ترین انواع جراحی، جراحی مغز به‌منظور استخراج توده سرطانی است. قبل از انجام این عمل جراحی دشوار نیاز است بیمار تحت آزمایش‌های پیشرفته‌ای قرار گیرد تا محل دقیق توده و اندازه آن برای پزشك محرز شود؛ گاهی اوقات ریسك عمل به‌حدی بالاست كه پزشك ترجیح می‌دهد بافت مشكوك را دست نزند و در این حالت بیمار بناچار باید تا آخر عمر این مهمان ناخوانده را تحمل كند.

یكی از دلایل دشواری عمل این ‌است كه كوچكترین اشتباهی از سوی پزشك به هنگام عمل جراحی می‌تواند به فاجعه‌ای بزرگ تبدیل شود و پیامدهای جدی برای سلامتی در برداشته باشد.

رویترز گزارش داد: می‌توان گفت وظیفه اصلی این روش ایجاد تمایز بین بافت سالم و تومور در مغز است كه معمولاً عدم آگاهی 100درصد پزشك در این مورد، بیمار را با خطرات جدی روبرو می‌كند.

در حال حاضر روش‌های متفاوتی برای ترسیم تومورهای مغزی وجود دارد ولی تمام این روش‌ها دارای محدودیت‌هایی هستند. به عنوان مثال تمام این روش‌ها در انجام تصویربرداری همزمان ضعیفند و یا این تجهیزات به قدری گران‌قیمتند كه مراكز قادر به خریداری آنها نیستند.


یكی دیگر از بزرگترین محدودیت‌های روش‌های كنونی سمی بودن یا عمر محدود نماینده‌های نشانه‌گذاری این روش‌ها در مغز است.

 

نانوذرات طلا به قدری كوچكند كه ضخامت 500 ذره، به اندازه ضخامت یك تار موی انسان است؛ بنابراین بهترین گزینه برای نشان‌گذاری بافت تومور محسوب می‌شوند. علاوه بر این این مواد به هیچ‌عنوان سمی نیست و به نسبت روش‌های موجود با هزینه بسیار كمتری قابل انجام هستند.

 

محققان دانشگاه دوك در این روش نانوذرات طلا را به‌شكل میله با نسبت‌های متفاوت طول به عرض تركیب كرده‌اند، این چیدمان باعث می‌شود سایزهای متفاوت نانوذرات منجر به تولید خواص اپتیكی متفاوت شوند. محققان با كنترل رشد نانوذرات میله‌ای‌شكل قادر به تنظیم ذرات برای پراكنده‌شدن در یك فركانس مشخص از نور هستند.

 

در مرحله بعدی كه مهمترین مرحله در تشخیص تومور مغزی است، این ذرات كنترل‌شده به آنتی‌بادی متصل می‌شوند. آنتی بادی به پروتئین بزرگی گفته می‌شود كه Y شكل است و سیستم دفاعی بدن با استفاده از آن به تشخیص اشیا خارجی مانند ویروس‌ها و باكتری‌ها می‌پردازد. آنتی‌بادی با پروتئین‌های گیرنده فاكتور رشد تركیب می‌شود. این پروتئین‌ها در خارج سلول‌های سرطانی غلظت غیرمعمولی دارند. زمانی‌كه آنتی‌بادی به سلول‌های سرطانی می‌چسبد، نانوذرات طلا باعث خودنمایی این سلول‌ها می‌شوند.

این آزمایش نخستین بار با قراردادن برشی از مغز سرطانی یك موش در محلولی از نانو ذرات طلا كه با آنتی‌بادی تركیب شده بود انجام شده است.

محققان بر این باورند كه این روش با توجه به دقت قابل قبول و عدم نیاز به هیچ‌گونه جراحی تحولی اساسی در درمان تومور مغز است .

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه