تاریخ انتشار: یکشنبه 28 شهریور 1395
شناسایی سیگنال مولکولی کلیدی که بازسازی را در سلول های بنیادی پلاناریاها شکل می دهد

  شناسایی سیگنال مولکولی کلیدی که بازسازی را در سلول های بنیادی پلاناریاها شکل می دهد

بسیاری از مخلوقات زنده دارای توانایی های استثنایی هستند که آن ها را از سایرین متمایزی می کنند، یکی از این مخلوقات پلاناریا ها یا کرم های پهنی هستند که می تواند بخش های از بدن شان که قططع شده باشد را مجددا رشد دهند. این امر آن ها را به عنوان موضوعی بسیار جالب برای محققین طب بازساختی معرفی کرده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، محققین در انستیتو Stowers یک مولکول کلیدی را شناسایی کرده اند که سلول های بنیادی را در پلاناریاها هدایت می کنند تا نسخه های جدیدی از خودشان بسازند. این مولکول، EGFR-3 نام دارد که جزئی از یک آبشار پیام رسانی است که به نظر می رسد تقسیم و تمایز سلول ها را در پاسخ به سطوح نزدیک به کشنده اشعه کنترل می کند. محققین براین باورند که یافته های این مطالعه می تواند برای تکوین درمان های بازسازی کننده یا درمان های سرطانی موثر در زمینه طب بازساختی کارآیی داشته باشد.

محققین می گویند که همه ژن های مربوط به این آبشار پیام رسانی از پلاناریاها تا انسان طی تکامل حفظ شده اند و فرایندهای مشابه با پلاناریاها می تواند در سلول های ما نیز اتفاق بیافتد. توانایی بازسازی کننده پلاناریاها را به سلول های بنیادی به نام نئوبلاست ها نسبت می دهند که  در سرتاسر بدن این کرم آب های شیرین وجود دارند. در مطالعات گذشته زمانی که محققین این موجودات جالب را تحت تیمار با دوزهای نزدیک به کشنده اشعه قرار دادند مشاهده کردند که اگر تنها یک نئوبلاست هم بعد از تیمار باقی مانده باشد برای جایگزین کردن تمام جمعیت سلول های بنیادی موجود کافی است. به دنبال تعیین سیگنال های دقیقی که منجر به شکل گیری این جمعیت های سلولی دینامیک می شوند، محققین تقریبا تمام مسیرهای سیگنالینگ سلولی از جمله Wnt، FGF، و .... را در مورد این موجودات و مسیرهای پیام رسانی شان مورد مطالعه قرار دادند. در بخشی از مطالعه آنها از RNA مداخله گر برای شناسایی نقش این مسیرها و در بخش دیگر از پرتوتابی این کرم های پهن برای نشان قدرت بازسازی کنندگی سلول های بنیادی آن ها استفاده کردند. آن ها دریافتند که ژنی به نام egfr-3 برای جمعیت زایی مجدد نئوبلاست ها ضروری است این ژن پروتئینی به همین نام را کد می کند که با اتصال فاکتور EGF در رشد، تکثیر و تمایز سلول های موجود دخالت می کند. مطالعه بیشتر نشان داد که پروتئین EGFR-3 به صورت غیر یکنواخت در بدن موجود پراکنده شده و در تقسیم نامتقارن سلولی نقش بازی می کند. این مطالعه برای اولین بار شواهد مولکولی از وجود تقسیم نامتقارن در این کرم های پهن ارائه می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه