تاریخ انتشار: یکشنبه 24 تیر 1397
شناسایی فعالیت جدید سلول های بنیادی در مغز انسان

  شناسایی فعالیت جدید سلول های بنیادی در مغز انسان

مسیر جدیدی از فعالیت سلول های بنیادی در مغز که ارائه کننده اهداف بالقوه برای آسیب های مغزی است که نوزادان را تحت تاثیر قرار می دهد، بوسیله محققین در انستیتو اعصاب Barrow در مرکز پزشکی و بیمارستان سنت جوزف شناسایی شده است. این مطالعه سوالات در مورد نحوه تکوین مغز را افزایش می دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از stem-cells-news، دکتر نادر سنایی و همکارانش در این مرکز در مطالعه روی سلول های بنیادی عصبی ناحیه تحت بطنی یا ساب ونتریکولار مغز، مسیری مهاجرتی از نورون های مغزی به سمت قشر پیشانی مغز انسان طی ماه های اولیه نوزادی را شناسایی کرده اند. در اولین سال زندگی، فعالیت ناحیه تحت بطنی مغز رفته رفته کاهش می یابد. هر چند این فعالیت تا 18 ماهگی تقریبا ادامه دارد اما تا دو سالگی تقریبا به صفر می رسد. این یافته برخلاف یافته های قبلی مبنی بر فعال ماندن سلول های بنیادی عصبی انسانی بعد از بلوغ است. سنایی و همکارانش در اولین ماه های تولد، جریانی از نورون های جدیدا تشکیل شده از ناحیه تحت بطنی را مشاهده کردند که به سمت قشر پیشانی در جریان بود. وجود این مسیر جدید که تاکنون در سایر مهره داران نیز شناسایی نشده بود، مکانیک و دینامیک نحوه تکوین و تکامل مغز را با سوالات بیشتری مواجه می سازد.

این محققین براین باورند که این یافته می تواند کاربرد مهمی برای درک بیماری های مغزی نوزادی داشته باشد که منجر به مرگ یا آسیب های مغزی طولانی و مخرب می شود. این شرایط شامل خونریزی های ماتریکس زاینده که شایع ترین خونریزی مغزی است که در نوزادان اتفاق می افتد و هم چنین هیپوکسی پری ناتال یا آسیب های ایسکمی، فلج مغزی و اختلالات تشنجی نیز می شود. اولین سال زندگی انسان، بازه زمانی است که آسیب پذیری مغز بسیار بالا است و درک آن چه در این بازه زمانی اتفاق می افتد می تواند کاربردهای زیادی در پیشگیری یا درمان آسیب های مغزی داشته باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه