تاریخ انتشار: یکشنبه 14 اسفند 1390
شناسایی مسیر سیگنالینگ تنظیم کننده ریزمحیط سلول های بنیادی جفت

  شناسایی مسیر سیگنالینگ تنظیم کننده ریزمحیط سلول های بنیادی جفت

محققان کشف کردند که فاکتور رشد پلاکتی  PDGF-β ترشح شده از سلول های تروفوبلاستی نقش بسیار مهمی در حفظ ریز مولکول های مورد نیاز پیش سازهای خونی را به عهده دارند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از Science Daily، محققان دانشگاه  UCLA توانستند مسیر سیگنالینگ تنظیمی را که مانع ازتمایز زودرس پیش سازهای خونی که یک فرایند لازم برای تامین  منبع خون مورد نیاز  طی عمرهر فرد است را در جفت شناسایی کنند.
نیچ (ریز محیط) جفت در واقع به عنوان یک ناحیه مناسب برای بقا ورشد سلول های بنیادی خونی به حساب می آید که مانع از تمایز وبلوغ این سلول ها می شود.
Mikkola وهمکارانش دریافتند که فاکتور رشد پلاکتی  PDGF-β ترشح شده از سلول های تروفوبلاستی نقش بسیار مهمی در حفظ ریز مولکول های مورد نیاز پیش سازهای خونی را به عهده دارند.
 Mikkolaمی گوید: به محض  قطع شدن مسیر سیگنالینگ فاکتور رشد پلاکتی  PDGF-βسلول های پیش ساز خونی به سرعت به گلبول های قرمز تمایز پیدا می کنند.
نتایج این مطالعه نشان داد که مسیر سیگنالینگ فاکتور رشد پلاکتی  PDGF-βاز سلول های ترفوبلاستی موجب سرکوب تولید اریتروپویتین (EPO)، سایتوکاینی می شود که تمایز سلول های قرمز خون را  تحت کنترل دارد .
Mikkola افزود: سلول های بنیادی خون ابتدا از نیچ جفت به کبد جنین گسترش یافته و در نهایت وارد  مغز استخوان می شوند.
وی در ادامه می افزاید: ما توانسته ایم در چند سال گذشته به اطلاعات زیادی در مورد ویژگی های نیچ سلول های مغز استخوان بالغ دست یابیم ، اما اطلاعات ما در مورد شرایط رشد وتوسعه جنینی این سلول ها بسیار ناچیز وکم است.
کشف مسیر سیگنالینگ PDGF-β در سلول های ترفوبلاست به عنوان یک تنظیم کننده مهم  میزان سطح اریتروپویتین EPO در جفت به حساب می آید .مرحله تکاملی و ویژگی های مکانسیم های نیچ بیولوژیکی در تنظیم  میزان بیان EPO، نقش اساسی را در تعیین سرنوشت سلول های بنیادی خونی به عهده دارد . این مطالعه  بینش های جدیدی را در مورد نیچ های گوناگون سلول های خونساز در شرایط  in vitro  فراهم ساخته و افزون برآن، درک محققان  را از علل نقص رشد درجفت افزایش داده است.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه