تاریخ انتشار: دوشنبه 29 اردیبهشت 1393
شناسایی مولکول های دخیل در رگزایی آرتریت روماتوئید

  شناسایی مولکول های دخیل در رگزایی آرتریت روماتوئید

به نظر می رسد که دو مولکول پروتئینی که به صورت قفل و کلید با یکدیگر عمل می کنند، موجب افزایش تشکیل عروق خونی غیرطبیعی در مفاصلی می شوند که به وسیله آرتریت روماتوئید تحت تاثیر قرار گرفته است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily، آرتریت روماتوئید یک بیماری التهابی اتوایمن مزمن است که  سیستم ایمنی بدن بافت های پوشاننده مفاصل را  مورد حمله قرار می دهد و موجب تورم دردناک و فرسایش استخوان شده و در نهایت بدشکلی مفصلی می شود.

 دکتر شیوا شهرآرا در این زمینه می گوید: نتایج ما برای اولین بار نشان داده است که این دو پروتئین که شامل یک گیرنده و پروتئین متصل شونده به آن است، نقش کلیدی را در پیشرفت بیماری آرتریت روماتوئید دارند.

یکی از مشخصه های اصلی آرتریت روماتوئید ایجاد عروقی خونی جدید یا آنژیوژنز در محل مفاصل است.

تورم مفاصل نیز به دلیل مهاجرت غیر طبیعی طیف وسیعی از سلول های مختلف به درون مفصل اتفاق می افتد. با تجمع این سلول ها نیاز به اکسیژن رسانی و مواد غذایی افزایش پیدا می کند و در نتیجه احتیاج به رگزایی بیشتر و به صورت غیر طبیعی خواهد بود.

شهرآرا و همکاران پروتئینی به نام CCL28 را شناسایی کرده اند که تحت شرایط هیپوکسی در بدن مشاهد

می شود. مفاصلی که به آرتریت روماتوئید مبتلا می شوند دچار هیپوکسی می شوند بنابراین، این محققین درصدد برآمدند ببینند که آیا این پروتئین و گیرنده اش در این بیماران نیز مشاهده می شوند یا خیر.

محققین سطح این پروتئین ها را در بافت و مایع مفصلی اندازه گیری کردند. آن ها مشاهده کردند که سطح این پروتئین ها در مفاصل این بیماران بسیار بالاتر از افراد سالم است. در واقع پروتئین CCL28 که در این بیماران و در محل مفصل بیانش افزایش یافته است، سلول هایی که دارای گیرنده سطحی برای آن هستند را به محل مفصل جذب می کند. زمانی که این پروتئین به گیرنده اش در سطح این سلول ها متصل می شود، این سلو ل ها را برای تشکیل عروق خونی سازمان دهی می کند. اگر این گیرنده را به صورت شیمیایی بلوک کنیم دیگر رگزایی اتفاق نخواهد افتاد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه