تاریخ انتشار: یکشنبه 04 آبان 1399
شناسایی مکانیسمی برای مهار ریزش مو

  شناسایی مکانیسمی برای مهار ریزش مو

تیمی از محققین بین المللی به سرپرستی دکتر سارا ویکستروم در دانشگاه هلسینکی مکانیسمی را شناسایی کرده اند که احتمالا منجر به مهار ریزش مو می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، پرتو فرابنفش و سایر فاکتورهای محیطی به پوست و سایر بافت های ما آسیب می زنند و بدن به طور دائمی در حال برداشتن و جایگزین کردن این بافت های آسیب دیده است. به طور میانگین، انسان روزانه 500 میلیون سلول را از دست می دهد و جایگزین می کند که از جمله آن ها می توانند به سلول های مرتبط با فولیکول مو نیز اشاره کرد.

نقش حیاتی سلول های بنیادی در پیری به خوبی مشخص شده است ولی در مورد مکانیسم هایی که نگهداری طولانی مدت این سلول های بنیادی را حفظ می کنند اطلاعات اندکی وجود دارد. در این میان فولیکول مو با عملکردی که به خوبی مشخص شده است، مدل خوبی برای مطالعه این مکانیسم ها است.

سلول های بنیادی فولیکول مو که موجب افزایش رشد مو می شوند، می توانند با تغییر وضعیت متابولیکی شان طول عمرشان را افزایش دهند. در پژوهشی جدید که روی مدل های موشی صورت گرفته است، ویکستروم و همکارانش نشان داده اند که پروتئینی به نام Rictor نقش کلیدی را در این تغییر وضعیت متابولیکی بازی می کند.

در انتهای چرخه بازسازی فولیکول مو یعنی زمانی که موی جدیدی تولید می شود، سلول های بنیادی به جایگاهی خاص بر می گردند و مجددا به حالت خفته در می آیند. یافته کلیدی این مطالعه جدید این بوده است که بازگشت به وضعیت بنیادینگی نیازمند تغییر در وضعیت متابولیکی است و سلول های بنیادی از یک وضعیت متابولیکی مبتنی بر گلوتامین به تنفس سلولی یا گلیکولیز روی می آورند. این تغییر بوسیله یک مسیر پیام رسانی شروع می شود که در پاسخ به کمبود اکسیژن در بافت، بوسیله پروتئین Rictor القا می شود. در غیاب پروتئین Rictor، برگشت سلول های بنیادی به وضعیت بنیادینگی مختل می شود و با یک تهی شدن یا کاهش آهسته سلول های بنیادی همراه است که منجر به ریزش مو می شود.

بررسی های در مدل های موشی نیز نشان داده است که بازسازی و چرخه فولیکول مو در غیاب پروتئین Rictor به میزان قابل توجهی به تاخیر می افتد یا اصلا انجام نمی پذیرد. به عقیده محققین، پروتئین Rictor می تواند هدف مهمی برای جلوگیری از ریزش مو باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه