تاریخ انتشار: چهارشنبه 07 آبان 1399
شناسایی نقش جمعیتی جدید از سلول های ایمنی در مولتیپل اسکلروزیس(MS)

  شناسایی نقش جمعیتی جدید از سلول های ایمنی در مولتیپل اسکلروزیس(MS)

مولتیپل اسکلروزیس(MS) یک اختلال خود ایمن است که زمانی ایجاد می شود که سلول های ایمنی به سیستم عصبی حمله می کند. در این میان سلول های T با داشتن انواع مختلف نقش مهمی را در فرایندهای خود ایمنی بازی می کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، تیمی از محققین در دانشگاه توماس جفرسون جمعیت جدیدی از سلول های T موسوم به سلول های ThGM را شناسایی کرده اند که فاکتور محرک کلونی گرانولوسیت ماکروفاژ(GM-CSF) را تولید می کنند که در پاسخ های خود ایمنی نقش دارد. پیش از این محققین نشان داده بودند که تعداد سلول های ThGM در خون و مغز بیماران مبتلا به MS افزایش می یابد که این نشان می دهد که این سلول ها ممکن است بروز خود ایمنی نقش داشته باشند. با این حال در مورد ویژگی های ژنتیکی و عملکرد سلول های ThGM اطلاعات اندکی در دست است.

در این مطالعه جدید محققین سلول های ThGM افراد سالم و مدل های جانوری MS را مورد ویژگی یابی قرار دادند. با استفاده از تکنیک های ژنتیکی و بیوشیمیایی متنوع، آن ها دریافتند که سلول های ThGM به فراوانی وجود دارند اما فاقد مارکرهای مشخصه سایر سلول های T هستند.

بررسی ها نشان داد که سلول های ThGM در مقایسه با سایر جمعیت های سلول های T دارای پروفایل ژنتیکی مجزایی هستند و از رده یا جمعیت سلولی والدی متفاوتی منشا می گیرند. بررسی های جانوری حاکی از افزایش سلول های ThGM در طی بیماری MS بود و به نظر می رسد که این سلول های ThGM موجب انسفالومیلیت یا التهاب مغز و نخاع نیز می شوند.

به عقیده محققین یافتن اطلاعات بیشتر در مورد سلول های ThGM می تواند راه گشای درمان بیماری های خود ایمن و به طور ویژه MS باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه