تاریخ انتشار: پنجشنبه 22 خرداد 1399
شناسایی و درک برخی دیگر از دلایل بالقوه ناباروری زنان

  شناسایی و درک برخی دیگر از دلایل بالقوه ناباروری زنان

طی شش سال گذشته ، گروهی از ژنتیک دانان اهل استونی به سرپرستی دکتر آگن ولتوت-میکاس به مطالعه ژن های پرداخته اند که با سنتز هورمون های زنانه و رشد فولیکول تخمدان مرتبط هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، یافته های آن ها نشان می دهد که این ژن ها ممکن است نقش به مراتب پیچیده تری در بلوغ تخمک نسبت به گذشته داشته باشند. به منظور بلوغ مناسب تخمک و تولید زندگی جدید ، ارتباط دو طرفه ، یعنی پیام­رسانی ، باید بین سلولهای موجود در تخمدان صورت گیرد. قبل از تخمک گذاری ، تخمک در یک فولیکول قرار می گیرد  که یک کیسه کوچک پر از مایعات است که در هنگام تخمک گذاری پاره می­ شود­ و تخمک را آزاد می کند. برای بلوغ تخمک و آزاد شدن آن از فولیکول ، تخمک ها و سلول های فولیکول اطراف آن ، یعنی سلول های گرانولوزا ، باید طی مدت زمان مشخصی سیگنال های خود را با یکدیگر رد و بدل کنند. این سلول های گرانولوزا همچنین هورمونی تولید می کنند که برای اتصال موفقیت آمیز جنین به دیواره رحم و زنده ماندن در اوایل بارداری ضروری است. از طرف دیگر برای انجام این عمل تولید و عملکرد دو پروتئین در سلولهای گرانولوزای تخمدان لازم است. این پروتئین های مهم، گیرنده هورمون تحریک کننده فولیکول (FSHR) و آنزیم آروماتاز هستند. FSHR سیگنال هورمون تحریک کننده فولیکول را از غده هیپوفیز دریافت می کند و منجر به رشد فولیکول تخمدان و تکثیر سلول گرانولوزا می شود. آروماتاز آنزیم کلیدی و مسئول بیوسنتز هورمون استروئیدی استرادیول (هورمون جنسی زن) در سلولهای گرانولوزاست. جهش یا تنظیم مجدد در ژنها یا انحراف در تولید این پروتئین ها باعث ناباروری در زنان می شود. از آنجا که تخمدان عملکردی ندارد ، تخمکها بالغ نمی شوند و از تخمدان آزاد نمی شوند.

هم چنین این مطالعه نشان داده است که این ژنها علاوه بر این پروتئین های شناخته شده مذکور، مولكول های RNA كوچك (میکرو RNA ها) نیز تولید می كنند كه با اتصال به ژن های هدف آنها ، مشخص می كنند كه آیا این ژن های هدف نقش مورد نظر خود را در سلول ایفا می كنند یا خیر؟. با توجه به این پژوهش میکروRNAها  فرآیندهای حیاتی برای باروری زنان- نگهداری از ذخایر تخمک ، تولید هورمون و تخمک گذاری را برعهده دارند. بنابراین ، علاوه بر پروتئین های فوق الذکر ، مولکول های میکرو RNA پیش از این توصیف نشده نیز ،  از ژنهای FSHR و آروماتاز سنتز می شوند. میکرو RNA حاصل از ژن FSHR نقش مهمی در فعال شدن رشد فولیکول تخمدان و بلوغ تخمک دارد و میکرو RNA حاصل از ژن آروماتاز در فعال سازی تغییرات بافت تخمدان مورد نیاز برای فرآیند تخمک گذاری نقش دارند. احتمالاً هر دو میکرو RNA، سنتز هورمونهای استروئیدی در تخمدان را تنظیم می کنند ، که علاوه بر تخمدان ، عملکرد سایر بافت ها - آندومتر ، بافت چربی ، غدد پستانی و غیره را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. یافته های این مطالعه اطلاعات جدیدی در مورد عملکرد تخمدان ارائه می دهد که برای تشخیص دقیق تر دلایل ناباروری زنان و برای توسعه­های جدید درمانی مهم است. از این دانش نوین می توان در کلینیک­های ناباروری، برای بهبود روشهای تحریک تخمدان قبل از لقاح آزمایشگاهی استفاده کرد ، که این امر باعث بهبود چشمگیری در اثربخشی درمان ناباروری می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه