تاریخ انتشار: یکشنبه 24 آذر 1398
شناسایی پروتئین کلیدی مرتبط با پیری

  شناسایی پروتئین کلیدی مرتبط با پیری

پیری یک مشکل جدی سلامتی است که با افزایش جمعیت پا به سن گذاشته در سراسر دنیا روز به روز در حال افزایش است. در این راستا محققین در دپارتمان بیولوژی سلول های بنیادی در انستیتو پاستور با شناسایی یک پروتئین کلیدی مرتبط با پیری، اطلاعاتی را در مورد مکانیسم های پیری ارائه کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در حال حاضر در کشورهای توسعه یافته اغلب افراد پیر بدلیل بیماری های غیر مسری مانند بیماری های قلبی، سرطان و دیابت فوت می کنند. بنابراین، پیری در حال تبدیل شدن به یک چالش سلامتی در سراسر دنیا است. درک بهتر مکانیسم های اساسی دخیل در پیری می تواند راه را برای پیری سالم تر هموار کند. در طی روند پیری، تجمع سلول های پیر و استرس دیده در بافت ها ممکن است منجر به تخریب اندام و بروز بیماری های مرتبط با پیری شود. پاکسازی این سلول ها با آهسته شدن روند پیری و افزایش طول عمر مدل های جانوری همراه بوده است.

محققین انستیتو پاستور نشان داده اند که حذف پروتئینی به نام CSB موجب وارد شدن سلول های تکثیر کننده به پیری برگشت پذیر شود. علاوه بر این، حذف این پروتئین یک شروع کننده بسیار زودهنگام و یک فاکتور تعیین کننده پیری سلولی است. پروتئین CSB در سندرم Cockayne دخیل است که بیماری است که از هر 200 هزار نفر یک نفر را در اروپا تحت تاثیر قرار می دهد. عدم وجود این پروتئین یا عملکرد نامناسب آن موجب پیر شدن زودهنگام، حساسیت نوری، اختلالات عصبی پیشرونده و مشکلات ذهنی در بیماران مبتلا به سندرم Cockayne  می شود.

این مطالعه نشان می دهد که یک فاکتور که به نظر می رسد که در سلول های طبیعی باثبات باشند، در سلول های در حال تکثیر و پیر شدن به طور پیشرونده ای کاهش می یابد. زمانی که این امر اتفاق می افتد، سلول ها به طور غیر قابل بازگشتی متعهد مرگ ناشی از پیری می شوند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه