تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 30 مهر 1398
شناسایی پروتئینی که در آهسته کردن فرایند ترمیم شکستگی استخوان نقش دارد

  شناسایی پروتئینی که در آهسته کردن فرایند ترمیم شکستگی استخوان نقش دارد

شکستگی های استخوانی و یا مشکلات و عوارض مربوط به استئوپورز در افراد پیر یکی از مشکلات بزرگ برای نظام سلامت جهانی محسوب می شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مطالعه ای جدید، محققین Duke دریافته اند که پروتئینی خاص که به وفور در افراد پیر یافت می شود با بهبودی استخوانی تداخل پیدا می کند. کشف این پروتئین می تواند منجر به ایجاد درمان های جدیدی برای بیماران بعد از آسیب ها و جراحی ها شود.

زمانی که شکستگی استخوانی اتفاق می افتد، بدن شروع به فرستادن سیگنال از طریق جریان خون به سلول های بنیادی اسکلتی و فراخواندن آن ها به جایگاه آسیب می شوند و آن ها شروع به ساختن غضروف به عنوان داربستی موقتی برای نگه داشتن شکستگی در کنار یکدیگر می کنند. در ادامه سلول های فراخوانده شده با استئوبلاست ها تبدیل می شوند که سلول های استخوان ساز هستند و رفته رفته جایگزین بافت غضروفی می شوند. با گذشت زمان، رفته رفته شکستگی با بافت استخوانی جایگزین می شود و غضروف بیشتری باقی نمی ماند.

در این مطالعه دکتر بات و همکارانش ثابت کرده اند که افراد پیر دارای آپولیپوپروتئین E (ApoE) بیشتری در مقایسه با افراد جوان تر هستند. افراد 75 تا 85 ساله در مقایسه با افراد جوان دو برابر ApoE بیشتری در جریان خون شان دارند. پیش از این آن ها در مطالعات آزمایشگاهی نشان داده بودند که اضافه کردن ApoE به ظروف حاوی سلول های بنیادی اسکلتی موجب می شود که تعداد سلول کمتری به استئوبلاست تبدیل شوند.

در گام بعدی این مطالعه، محققین موش ها را به نوعی مهندسی کردند که بیان پروتئین ApoE و وجود آن در جریان خون جانور تا 75 درصد کاهش یافت و موجب شد که قابلیت بهبودی استخوان و قدرت استخوانی تا 5/1 برابر بیشتر شود و موجب شود که استخوان های قوی تری تشکیل شود. در مجموع نتایج این مطالعه نشان می دهد که ApoE می تواند یک هدف دارویی مناسب برای افزایش قابلیت ترمیمی استخوان باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه