تاریخ انتشار: یکشنبه 25 آبان 1399
شناسایی یک مسیر حفاظت شده جدید و تکاملی برای خاموش کردن ژن در سلول های پستانداران

  شناسایی یک مسیر حفاظت شده جدید و تکاملی برای خاموش کردن ژن در سلول های پستانداران

پژوهشگران مرکز جامع سرطان دانشگاه کارولینا مسیر حفاظت شده جدید و تکاملی را در سلول های پستانداران شناسایی کرده اند که موجب خاموش شدن ژن ها می شود. این مسیر ارتباط تنگاتنگی با مسیر Polycomb دارد که چندین دهه قبل در مطالعه روی مگس های سرکه شناسایی شد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در این پژوهش جدید که در Nature Genetics به چاپ رسیده است محققین نشان داده اند که پروتئین BAHCC1 نقش حیاتی در خاموش سازی ژن ها بازی می کند و به عنوان یک جزء کلیدی برای مسیر سرکوب کننده ژن Polycomb در سلول های پستانداران عمل می کند.

در سلول ها، مسیر Polycomb یک برچسب شیمیایی کوچک(H3K27me3) را برای خاموش کردن ژن ها تولید می کند. بازیگران مولکولی مرتبط با Polycomb و H3K27me3 به وفور یافت می شوند و با بیماری زایی و بویژه سرطان و سندرم های تکوینی مرتبط هستند.

پیش از این محققین نشان داده بودند که BAHCC1 با سرطان و بویژه لوکمیا مرتبط هستند ولی در مورد آن اطلاعات اندکی در دسترس است. به عقیده آن ها مطالعه این پروتئین می تواند راهی مناسب برای درک اساسی نقش ژن Polycomb و خاموش سازی ژن باشد.

لوکمیا سرطانی است که خون و مغز استخوان را هدف قرار می دهد و سالانه بیش از 60 هزار نفر در آمریکا مبتلا به این سرطان تشخیص داده می شوند. در مطالعه جدید صورت گرفته در دانشگاه کارولینا محققین با تحلیل گذشته نگر داده های منتشر شده تاکنون بیان بالای ژن BAHCC1 را در انواع مختلف لوکمیا نشان دادند. با استفاده از فناوری ویرایش ژنومی CRISPR/Cas9 آن ها وابستگی مدل های مختلف لوکمیای حاد به BAHCC1 برای پیشرفت بیماری را نشان داده اند. آن ها نشان داده اند که BAHCC1 سرکوب کننده های توموری را مهار می کند تا موجب پیشرفت لوکمیا شود. این عملکرد BAHCC1 به توانایی آن برای اتصال به H3K27me3 بستگی دارد تا برخی از ژن ها خامو شوند.

محققین پروتئین BAHCC1 و اتصال آن به H3K27me3 را هدف مناسبی برای مقابله با سرطان لوکمیا و طراحی داروها و درمان های جدید می دانند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه