تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 31 مرداد 1391
شوانوما معده در یک خانم 40 ساله

  شوانوما معده در یک خانم 40 ساله

شوانوما به ندرت دستگاه گوارش را درگیر می کند به طوری که 0.2% از کل نئوپلاسم های معده را به خود اختصاص می دهد.

امتیاز: Article Rating

شوانوما تومورهایی با مشا سیستم عصبی محیطی یا مرکزی و معمولا خوش خیم هستند. شوانوما به ندرت دستگاه گوارش را درگیر می کند به طوری که 0.2% از کل نئوپلاسم های معده را به خود اختصاص می دهد. این درحالی است که نئوپلاسم های معده 0.1 -3 % از تومورهای دستگاه گوارش را شامل می شود. بیماران ممکن است با درد، دیستانسیون و انسداد شکم یا خونریزی گوارشی مراجعه کنند. برای تشخیص تومور شوانوم انجام CT اسکن، MRI و اندوسکوپی کمک کننده هستند. انجام اندوسکوپی گوارشی علاوه بر مشخص کردن سایز و محل تومور جهت انجام بیوپسی از محل تومور بسیار کمک کننده است. تظاهرات ایمونوهیستوشیمیایی (IHC) این تومور به صورت مثبت بودن رنگ آمیزی برای پروتئین و ویتامین 100-S و منفی بودن رنگ آمیزی از نظر KIT-C، actin، desmin، CD34 و CD117 است.
گزارش مورد:
براساس تحقیقی که در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در دانشکده ارومیه انجام شده است، بیماری خانم 40 ساله ای بودند که با شکایت درد اپی گاستر از 2 ماه پیش مراجعه کرده و طی بررسی انجام شده تومور معده در اندوسکوپی گزارش و تحت بیوپسی از محل تومور قرار گرفتند. نتایج حاصل از رنگ آمیزی ایمونوهیستوشیمیایی(IHC) به صورت رنگ آمیزی مثبت از نظر پروتئین 100-S و منفی از نظر SMA، CD117 و CD 34 گزارش گردید و با توجه به این نتایج شوانوم معده به عنوان تشخیص اصلی قرار گرفت.
بحث و نتیجه گیری:
تومور شوانوم یکی از تومورهای نادر دستگاه گوارش با منشا سلولهای عصبی شناخته می شود که در خانم ها و در دهه های پنجم و ششم شایع تر است. شایعترین تظاهر آن دوره هایی از خونریزی گوارشی فوقانی با یا بدون همراهی با درد شکم است. با توجه به بیماری که گزارش شد، شوانوم معده می تواند در افراد جوانتر از سن شیوع و با تظاهرات غیر شایع ایجاد شود. بنابراین توصیه می شود در بیماران جوانی که با توده های گوارشی مراجعه می کنند رنگ آمیزی (IHC) از نظر رد شوانوما صورت پذیرد.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه