تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 02 آبان 1396
شواهد حاکی از نقش باکتری های دهانی در بروز بیماری های روده ای است

  شواهد حاکی از نقش باکتری های دهانی در بروز بیماری های روده ای است

محققین چینی شواهدی را ارائه کرده اند که نشان می دهد انواع خاصی از باکتری های دهانی ممکن است منجر به اختلالات روده ای شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Medicalxpress، در این مطالعه محققین چینی در آکادمی علوم پزشکی چین اثر باکتری های موجود در دهان انسان را روی مدل های موشی تست کرده اند. مشکلات روده ای مانند سندرم روده تحریک پذیر،‌کولیت اولسراتیو و بیماری کرون تنها یک مشکل محسوب نمی شوند و می توانند شدیدا کیفیت زندگی فرد را تحت الشعاع قرار داده و در برخی موارد کشنده نیز باشند. به همین دلیل، پزشکان به دنبال دلایل این بیماری ها و راه های درمان آن ها هستند و همان طور که گفته شد برای پی بردن به این مهم، به بررسی ارتباط باکتریهای دهانی و اختلالات روده ای متمرکز شده اند.

این ایده زمانی شکل گرفت که یکی از محققین دریافت که بیماران مبتلا به یکی از سه نوع بیماری روده بزرگ ذکر شده، در مدفوع شان سطح بسیار بالایی از باکتری های دهانی دارند که نشان دهنده وجود سطوح بالای این باکتری ها در روده است. برای بررسی این ارتباط آزمایش های متعددی صورت گرفت. در آزمایش اول، محققین بزاق انسان افراد مبتلا به بیماری کرون را به لوله گوارش موشی که میکروبیوم گوارشی اش را از دست داده بود، وارد کردند و مشاهده کردند در برخی نقاط التهاب روده ای اتفاق افتاد. نگاه دقیق تر نشان داد که باکتری مسئول التهاب، Klebsiella pneumoniae است که سوشی است که معمولا در دهان انسان وجود دارد و به ندرت آن را در لوله گوارش نیز می توان مشاهده کرد. در آزمایشی دیگر، محققین باکتری را به طور مستقیم به روده موش سالم وارد کردند و مشاهده کردند که مشکلی ایجاد نشد. دادن آنتی بیوتیک های مقاوم Klebsiella به موش موجب شد که در صورتی که موش مجددا در معرض این باکتری قرار گیرد، دچار التهاب شود. آزمایش های بیشتر با بزاق بیماران مبتلا به کولیت اولسراتیو نیز نتایج مشابهی را نشان داد. این نتایج نشان می دهد که ممکن است بین باکتری های دهانی و اختلالات روده ای ارتباط وجود داشته باشد که مطالعه بیشتر در این زمینه را ضروری می سازد و ممکن است استفاده از داروهای خوراکی با هدف باکتری های دهانی، درمانی برای مشکلات روده ای در آینده باشند!.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه