تاریخ انتشار: شنبه 29 فروردین 1394
صدا سلول های سرطانی را از نمونه های خون جداسازی می کند

  صدا سلول های سرطانی را از نمونه های خون جداسازی می کند

جداسازی سلول های سرطانی در حال گردش(CTCs) از سلول های خونی برای اهداف تشخیصی، پیش آگهی و درمانی، ممکن است با استفاده از روش جداسازی آکوستیک و یک تراشه یک بار مصرف ارزان قیمت آسان تر باشد. جست و جو برای سلول های سرطانی در حال گردش در نمونه های خونی مانند گشتن دنبال یک سوزن در انبار کاه است. مشخصا تعداد این سلول های سرطانی در حال گردش یک در یک میلیارد سلول خونی است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily، روش های موجود در مورد جداسازی، استفاده از آنتی بادی های خاص تومور برای اتصال به سلول های سرطانی برای جداسازی آن ها بوده است اما نیاز به آنتی بادی مناسب همواره یک چالش بوده است. سایر روش ها نیز به اندازه، ویژگی های الکتریکی و تغییر شکل سلول ها تکیه دارد. برخلاف روش های جداسازی مرسوم که نمونه ها را به مدت 10 دقیقه و در 3000 دور سانتریفوژ کردند، موج های اکوستیک سطحی می تواند این سلول ها را به روشی ملایم تر با یک ابزار ساده تر و ارزان قیمت تر جداسازی کند. این جداسازی با مبنای آکوستیک به طور بالقوه مهم است زیرا آن ها غیر تهاجمی هستند و نمی تواند سلول ها را تغییر دهد و آسیب برساند. با این حال، به منظور موثر بودن برای استفاده بالینی، نیاز است آن ها سریع و آسان در دسترس باشند. به منظور افزایش معنادار به دام انداختن سلول های سرطانی در حال گردش نادر، ابزار طراحی شده می تواند برای طول موج های بلند آکوستیک طراحی شود. با یک روش مدل سازی/ آزمایشگاهی تلفیقی، نسل جدید ابزار، طبقه بندی سلولی بهبود یافته ای را بیش از 20 برابر روش های حاضر ارائه می دهد.

در این مطالعه آن ها از ابزارهای میکروفلوئیدیک با مبنای آکوستیک استفاده کردند که جریان خون به طور پیوسته از این ابزار عبور می کند تا جداسازی صورت گیرد. با استفاده از وزن و اندازه افتراقی سلول های مختلف، آن ها فشارهای آکوستیک مناسبی را ایجاد کردند که سلول های سرطانی گردش کننده را به خارج از جریان هل می دهد و آن ها را وارد یک کانال جمع آوری می کند. با استفاده از این روش، هر سلول تنها برای کسری از ثانیه یک موج آکوستیک را دریافت می کند. علاوه براین، سلول ها به نشان دار شدن و مدیفیکاسیون های سطحی نیازی ندارد. همه این ویژگی ها جداسازی آکوستیک را بی نهایت زیست سازگار می سازد و موجب می شود در این روش جداسازی سلول های سرطانی گردش کننده عملکرد و ویژگی های ذاتی شان را حفظ کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه