تاریخ انتشار: دوشنبه 10 آذر 1399
صفحات مبتنی بر سلول های بنیادی به عنوان درمان جدید و بالقوه برای بیماری های چشمی

  صفحات مبتنی بر سلول های بنیادی به عنوان درمان جدید و بالقوه برای بیماری های چشمی

از دست رفتن بینایی ناشی از پیری و بیماری های ژنتیکی ارثی مانند تخریب ماکولای وابسته به سن و رتینیت پیگمنتوزا(RP) بیش از 16 میلیون نفر را در سراسر دنیا تحت تاثیر قرار داده است و اغلب ناشی از آسیب و نواقص اپی تلیوم رنگدانه دار شبکیه(RPE) در چشم است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، اپی تلیوم رنگدانه دار شبکیه مسئول پاکسازی و فاگوسیتوز مواد زایدی است که طی فرایند طبیعی بینایی و زمانی که گیرنده های نوری چشم در معرض نور قرار می گیرند تولید می شوند. بروز مشکل در پاکسازی و بازیابی این مواد زاید از طریق فاگوسیتوز منجر به مرگ سلول های گیرنده نوری و از دست رفتن بینایی می شود.

در مطالعه ای جدید، سبا المادوار و همکارانش در درسدن آلمان با استفاده از سلول های بنیادی پرتوان القایی مشتق از افراد سالم و بیماران مبتلا به رتینیت پیگمنتوزا و تبدیل آن ها به سلول های اپی تلیوم رنگدانه دار شبکیه سعی در شناسایی داروهایی داشته اند که پتانسیل تقویت فعالیت فاگوسیتوزی اپی تلیوم رنگدانه دار شبکیه را داشته باشند. آن ها به غربالگری بیش از 1600 داروی مورد تایید FDA پرداختند. آن ها داروهای متعددی را شناسایی کردند که می توانند این فرایند را تقویت کنند و در این میان یکی از داروها به نام راموپلانین آنتی بیوتیک، قادر به ترمیم نواقص فاگوسیتوزی سلول های اپی تلیوم رنگدانه دار بیمارانی شد که دارای شکلی ژنتیکی از رتینیت پیگمنتوزا بود.

با انجام تست های بیشتر در مدل های جانوری می توان امیدوار بود که این دارو بتواند درمانی برای رتینیت پیگمنتوزا باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه