تاریخ انتشار: یکشنبه 29 فروردین 1395
طراحی راهی موثرتر برای تولید سلول های بنیادی بوسیله ژنتیک دانان

  طراحی راهی موثرتر برای تولید سلول های بنیادی بوسیله ژنتیک دانان

محققین می دانند که افراد به دلیل ساختار ژنتیکی شان به طور متفاوتی به داروها و درمان ها واکنش می دهند، با این حال، آن ها دریافته اند که تغییرات ژنتیکی خاص با پاسخ های ژنتیکی خاص به داروها همراه است، اما دلیل این امر را نمی دانند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مطالعه ای جدید، دکترنائوهیرا ترادا و همکارانش در انستیتو ژنتیک دانشگاه UF به بررسی دلایل این امر پرداخته اند.

برای درک بهتر این که چگونه تغییرات ژنتیکی منجر به ایجاد پاسخ های دارویی متفاوت می شود، محققین نیاز دارند که ژنتیک انسان را در ظروف آزمایشگاهی مورد مطالعه قرار دهند. مدل های موشی ساده هستند اما برای این کار مناسب نیستند و بدست آوردن سلول ها با اطلاعات ژنتیکی خاص از اندام های خاص انسانی نیز مشکل است. برای حل این مشکل، محققین سلول های خونی تعدادی از بیماران مبتلا به فشار خون بالا را جداسازی کردند و آن ها را به سلول های بنیادی پرتوان تبدیل کردند. سپس این سلول های بنیادی پرتوان به سلول های عضلات صاف عروقی تمایز یافتند. تولید این سلول ها، به محققین این اجازه را می دهد که به مطالعه سلول هایی بپردازند که در شرایط طبیعی قادر به جداسازی آن ها از افراد بیمار مبتلا به فشار خون بالا نیستند. این امر آن ها را قادر می سازد که اطلاعات ژنتیکی این سلول ها را آنالیز کنند. با استفاده از نمونه ها، محققین توانستند به مطالعه چگونگی اثر گذاری تفاوت های ژنتیکی روی پاسخ دهی بیماران به برخی داروها بپردازند. این تلاش آزمایشگاهی برای پژوهشهای مبتنی بر سلول های بنیادی برای پزشگی دقیق پیشرفته است. در حال حاضر محققین توانسته اند تعدادی از مارکرهای ژنتیکی مرتبط با پاسخ های متفاوت به داروهای ضد فشار خون را شناسایی کنند. با استفاده از این روش، اینک آن ها می توانند فعالانه روی درک دلیل این مطلب که برخی مارکرهای ژنتیکی خاص منجر به واکنش های خاص به داروهای فشار خون می شوند، فوکوس کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه