تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 03 آبان 1390
طرز کار موتور مولکولی سلول آشکار شد.

  طرز کار موتور مولکولی سلول آشکار شد.

ساختار و عملکرد یک "موتور مولکولی" برای عملکرد اندامهای انسان حیاتی است و بد عمل کردن آن  در سرطان، نارسایی کلیه ، و پوکی استخوان دخیل است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress؛ یک تیم بین المللی، به رهبری شیمیدانان دانشگاه آکسفورد ازطیف سنجی جرمی (mass spectrometry) با حساسیت بالا برای بدست آوردن تصویری ازچگونگی تعامل این موتور، پروتئین تبدیل کننده انرژی آدنوزین تری فسفات (ATP) سنتاز، با اسیدهای چربی که تشکیل دهنده غشاء اطراف سلول های ما ست استفاده کردند.
این تیم گزارشی را درشماره این هفته Science منتشر کرده است .
پروفسور Carol Robinson  استاد گروه شیمی دانشگاه آکسفورد ونویسنده  این مقاله گفت : ATP سنتاز در همه سلول های بدن ما پیدا شده و انرژی لازم برای حفظ فعالیتهای اندام های ما را تولید می کند. "تیم ما توانست به طور موثری' وزن این موتور مولکولی و وزن دقیق اسیدهای چرب متصل به آن را که مانند یک روان کننده برای این موتور عمل می کنند محاسبه کند.
این محققان ATP سنتاز و بخش های مختلف آن را با تحریک آن با pH بالا و سطوح مختلف ATP  و آدنوزین دی فسفات(ADP) ردیابی کردند. آنها سپس قادر به دیدن چگونگی پاسخ و تعامل بخش های مختلف این موتور مولکولی با جزئیات زیاد شدند که تابه حال کسی موفق به این کار نشده بود.

این گروه معتقدند کشف آنها برای آینده تحقیقات طیف وسیعی از بیماری های ناشی از نقص چنین موتورهای تبدیل کننده انرژی ، بسیار مهم است.
پروفسور رابینسون گفت : "به طور کلی این مطالعه نه تنها به درک ما از این موتور سلولی کمک می کند بلکه فرصت برجسته ای برای کشف اثرات مهار کننده هایی است که روزی  خواهند توانست به درمان بسیاری از بیماریها کمک کنند.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه