تاریخ انتشار: شنبه 22 شهریور 1399
طول دوره نورون زایی یک عامل کلیدی در تعیین اندازه مغز است

  طول دوره نورون زایی یک عامل کلیدی در تعیین اندازه مغز است

مشخصه گسترش تکاملی نئوکورتکس مغز، افزایش تعداد نورون های تولید شده در لایه های بالایی نئوکورتکس طی تکوین است. دلیل این امر مشخص نیست.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مطالعه ای جدید دکتر باربارا اسپین و همکارانش در انستیتو زیست شناسی مولکولی و ژنتیک ماکس پلانک نشان داده اند که طولانی شدن دوره نورون زایی طی تکوین نئوکورتکس برای افزایش تولید نورون در لایه های بالایی این ناحیه کافی است. نئوکورتکس بزرگ ترین بخش مغز است که مسئول فرایندهایی مانند صحبت کردن، تفکر و رویاپردازی است. در این مطالعه محققین نشان داده اند که جنین گونه های موشی که دوره بارداری طولانی تری دارند دوره عصب زایی طویل تری نیز دارند و در نتیجه نورون های بیشتری را در لایه های بالایی نئوکورتکس(نه لایه های پایینی) تولید می کنند. در این جنین ها که حاصل دوره های بارداری طولانی تر هستند، تعداد پیش سازهای نورونی نیز در ناحیه تحت بطنی به مراتب فراوان تر از جنین گونه های با دوره بارداری کوتاه مدت بود. هم چنین یافته های این مطالعه نشان داده است که فاکتورهای مادری اثری قابل ملاحظه روی طول دوره عصب زایی و تولید نورون دارند.

یافته های این مطالعه می تواند منجر به بدست آوردن دیدگاه های بیشتر در مورد دلیل اختلالات عصبی تکوینی شود که عملکردهایی مانند عملکرد شناختی را مختل می کنند و بالطبع با بدست آوردن این دیدگاه های جدید می توان به یافتن درمان های جدید نیز امیدوار بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه