تاریخ انتشار: پنجشنبه 04 اسفند 1390
عملکرد جدید یک ژن شناخته درحس لامسه کشف شد

  عملکرد جدید یک ژن شناخته درحس لامسه کشف شد

نورولوژیست های مرکز پزشکی مولکولی Max Delbrück  کشف کردند که یک ژن شناخته شده کنترل کننده تکوین عدسی درموش وانسان برای توسعه نورون های مسئول عملکرد حس لامسه نیز حیاتی است، آنها دریافتند که حس لامسه  موش هایی که در آنها ژن C-MAF در سلول های عصبی حذف شده بود، دچاراشکال شده است.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از ScienceDaily؛ این به طورمشابهی برای انسانهای حامل جهش در ژن C-MAF نیز صدق می کند. افراد مبتلا به چنین جهشی در سن جوانی از آب مروارید، کدورت عدسی که به طور معمول افراد مسن را مبتلا می کند رنج می برند. نشان داده شده است که این بیماران در گرفتن اشیا یی مانند یک ورق کاغذ با مشکل مواجه می شوند.
پروفسور Birchmeier، در مورد یافته های گروه تحقیقاتی خود  می گوید: "C-MAF  یکی از ژن های مهم برای تکوین سلول های عصبی محیطی است. این ژن تکوین نورون ها ی حسی لامسه را نیز کنترل می کند. پیش از این، C-MAF به عنوان تنظیم کننده کلیدی تکوین عدسی شناخته شده بود.
علاوه براین، این ژن در گانگلیون ریشه پشتی طناب نخاعی نیز فعال است. این سلول های عصبی تشکیل آکسون بلندی می دهند ، که به گره های تماسی  در پوست و یا درساقه مو ختم می شوند. این آکسون ها محرک های مکانیکی را که به نوبه خود به سیگنال های الکتریکی تبدیل شده و به مغز منتقل می شود را شناسایی می کنند. وقتی که انگشتان شما سطحی را لمس می کند، ساختارآن باعث ارتعاشات با فرکانس بالا درانگشت شده ، سبب پاسخ گیرنده های لمسی خاصی به نام گره های پاچینی می شود.
در موش ها با ژن غیر فعال C-MAF ، تنها چند تا ازگره های پاچینی شکل می گیرد، بنابراین موش ها قادر به تشخیص ارتعاشات فرکانس بالا نمی باشند. مثالی ازاین درمورد یک خانواده سوئیسی با جهش ارثی ژن C-MAF است که آنها مبتلا به آب مروارید در سنین پایین و نیز اختلال در حس لامسه هستند.
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه