نای مصنوعی، سلول بنیادی
تاریخ انتشار: پنجشنبه 03 آذر 1390
عملکرد موفق اولین نای مصنوعی ساخته شده با سلول های بنیادی

  عملکرد موفق اولین نای مصنوعی ساخته شده با سلول های بنیادی

یک مرد 36 ساله که پدر دو کودک  و دارای تومور غیر قابل جراحی در نای بود برای اولین بار در جهان نای مصنوعی ساخته شده با سلول های بنیادی را دریافت کرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از نسخه آنلاین 23 نوامبر مجله لانست (Lancet) ، این عمل جراحی پیوند در ماه ژوئن در بیمارستان دانشگاه کارولینسکا در استکهلم سوئد انجام شد.

به گفته نویسندگان این گزارش، بدون پیوند، این فرد فوت می کرد.

به گفته پزشکان این تومور که به اندازه یک توپ گلف در نای این بیمار قرار داشت و به دلیل بزرگ شدن،  تنفس را برای وی با مشکل مواجه کرده بود.

پزشکان در یک پروسه 12  ساعته، به طور کامل منطقه آسیب دیده از نای او را خارج کردند و جایگزین آن یک نای مصنوعی کردند.

این نای مصنوعی با استفاده از تصویربرداری سه بعدی ساخته شده است.
اول ، یک مدل شیشه ای برای کمک به شکل داربست های مصنوعی ساخته شده بود. سپس سلول های بنیادی به داربست وارد شد تا ایجاد یک راه هوایی کند.

به گفته دانشمندان این تکنیک نسبت به روش های دیگر بهتر است زیرا از سلول های خود بیمار برای ایجاد راه هوایی استفاده می شود بنابراین هیچ خطر رد وجود ندار و بیمار لازم نیست داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی دریافت کند.

علاوه بر این، با توجه به اینکه این نای به طور سفارشی ساخته می شود اندازه و شکل آن قابل تطبیق با شخص بیمار است و فرد نیازی برای باقی ماندن در فهرست انتظار برای پیدا شدن یک اهدا کننده ندارد.

این تیم پیوند یک پیوند دیگر نیز بر روی یک بیمار دیگر از مریلند با سرطان راه های هوایی انجام داده است.
درحال حاضر داربست زیستی مصنوعی این بیمار از نانوالیاف ساخته شده است. آنها امیدوارند یک نوزاد  13 ماهه از کره جنوبی را با استفاده از این روش درمان کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه