تاریخ انتشار: شنبه 17 آبان 1399
فاکتورهایی که موجب می شوند جفت از جنین در برابر ویروس زیکا محافظت نکند

  فاکتورهایی که موجب می شوند جفت از جنین در برابر ویروس زیکا محافظت نکند

فاکتورهای ژنتیکی که ظرفیت جفت برای حفاظت از جنین در برابر ویروس زیکا را کاهش می دهند، در مطالعه ای جدید بوسیله محققین برزیلی ارائه شده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، از سال 2015 که اپیدمی زیکا بروز کرد، حداقل 3500 نوزاد با سندرم های مادرزادی مرتبط با زیکا متولد شده اند که از جمله این مشکلات می توان به میکروسفالی، کلسیفیکاسیون مغزی و نواقص شنوایی و بینایی اشاره کرد. با این حال، باور محققین این است که 5 تا 10 درصد این نوزادان در سه ماهه اول باروری در معرض ویروس زیکا قرار گرفته اند که خطرناک ترین دوره بارداری محسوب می شود.

این مطالعه جدید در دانشگاه سائوپائولو نشان داده است که دو کلاس ژنی در جفت نوزادان تحت تاثیر ویروس زیکا قرار گرفته، به صورت متفاوت بیان می شوند. یکی از این کلاس های ژنی با ظرفیت جفت برای تهاجم و چسبیدن به رحم مرتبط است و کلاس ژنی دیگر در تولید شیموکین ها دخیل است که سلول های ایمنی مادری را برای مبارزه با ویروس در سد جفتی فرا می خوانند.

این یافته به لطف بازبرنامه ریزی سلولی اتفاق افتاده است که محققین را قادر ساخته است که در شرایط آزمایشگاهی سلول هایی را تولید کنند که سازنده جفت اولیه(primitive placenta) هستند. این جفت اولیه، از جنین در سه ماهه اول بارداری حفاظت می کند. این سلول ها، تروفوبلاست  نام دارند که از نمونه های خونی اهدا شده از سه جفت دو قلو بازبرنامه ریزی شدند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه