تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 17 تیر 1399
فناوری ارگانوئیدهای روده ای و مطالعه بیماری COVID-19

  فناوری ارگانوئیدهای روده ای و مطالعه بیماری COVID-19

بیماران مبتلا به COVID-19 علایم مختلفی را در ارتباط با سیستم تنفسی نشان می دهند که از جمله آن ها می توان سرفه، عطسه، تنگی نفس و تب را اشاره کرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، از زمان شیوع ویروس کرونا در ووهان چین، پژوهش های مختلف هر کدام سعی داشته اند از یک منظر به مطالعه ای بیماری بپردازند: برخی سعی در شناسایی ماهیت ویروس، برخی سعی در شناسایی نحوه ورود ویروس به سلول های بدن، عده ای به پاسخ بافت ها و اندام های مختلف بدن به ویروس و در نهایت عده ای هم سعی در بررسی اثر داروهای موجود یا جدید روی این ویروس داشته اند، اما در همه آن ها یک نقطه ضعف وجود داشته است و آن هم عدم وجود یک مدل مناسب برای مطالعه این بیماری بوده است.

بیماران مبتلا به COVID-19 علایم مختلفی را در ارتباط با سیستم تنفسی نشان می دهند که از جمله آن ها می توان سرفه، عطسه، تنگی نفس و تب را اشاره کرد. این بیماری از طریق قطرات کوچکی که معمولا از طریق سرفه کردن و عطسه کردن آزاد می شوند منتقل می شوند. در این بین برخی از بیماران علایم گوارشی مانند اسهال و تهوع را نیز نشان می دهند و ویروس در مدفوع آن ها نیز قابل تشخیص است.

در مطالعه ای جدید محققان از ارگانوئیدهای روده ای استفاده کردند و توانستند با موفقیت نحوه آلوده شدن سلول های روده ای به ویروس و پاسخ سلول ها به ویروس را مطالعه کنند. یافت های آن ها بخوبی نشان داد که ویروس می تواند موجب آلوده شدن سلول های روده ای شود و همین امر موجبات علایم گوارشی مانند اسهال و ... را فراهم می آورد. به عقیده محققین بین نحوه ورود ویروس به روده و ورود آن به ریه ها تفاوت وجود دارد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه