تاریخ انتشار: پنجشنبه 15 آبان 1399
فیبولین 5 برای میلین سازی سلول های شوآن ضروری است

  فیبولین 5 برای میلین سازی سلول های شوآن ضروری است

پژوهشی اخیرا در مجله STEM CELLS به چاپ رسیده است که ممکن است منجر به درمان جدیدی برای اختلالات مربوط به میلین مانند بیماری شارکو-ماری-توث(CMT) شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stemcellportal، این مطالعه جدید نشان داده است که فیبولین 5 که یک پروتئین ترشح شونده بوسیله سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از ژله وارتون(WJ-MSCs) است، نقش مهمی را در تکوین سلول های شوآن در سیستم عصبی محیطی(PNS) بازی می کند.

یافته های این مطالعه جدید نشان می دهد که سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از ژله وارتون می توانند درمان بالقوه ای برای بیماری های مربوط به میلین مانند بیماری شارکو-ماری-توث(CMT)  باشند. بیماری شارکو ماری توث از هر 2500 نفر یک نفر را در سراسر دنیا تحت تاثیر قرار می دهد و شامل گروهی از اختلالات ژنتیکی ارثی است که منجر به آسیب عصبی و کوچک شدن و ضعیف شدن عضلات می شود.

در چند دهه اخیر، سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از بافت های مختلف به عنوان درمانی برای بیماری های مختلف مورد توجه قرار گرفته اند. در عین حال مشخص شده است که بسیاری از اثرات درمانی این سلول ها مربوط به فاکتورهای پاراکرین مشتق از آن ها است. در این میان مطالعات متعدد گزارش کرده اند پروتئین فیبولین 5(FBLN5) با تکثیر انواع متعدد سلول ها از جمله سلول های عضلانی صاف مرتبط است.

در گام اول این مطالعه روی گورخرماهی، محققین FBLN5 را به عنوان فاکتور پارکرین اصلی و کلیدی در میلین سازی شناسایی کردند و نشان دادند که این فاکتور برای تکثیر سلول های شوآن ضروری است. در ادامه آن ها نشان دادند که هم کشتی سلول های شوآن با سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از ژله وارتون یا تیمار آن ها با FBLN5 موجب افزایش تکثیر سلول های شوآن از طریق فعال شدن سلول های شوآن از طریق فعال شدن  مسیر پیام رسانی ERK می شود. طی فرایند میلین سازی سلول های شوآن، FBLN5 به اینتگرین ها متصل می شود و موجب تعدیل بازآرایی اکتین می شود. به طور هم زمان، FBLN5 به طور موثر نقص میلین سازی سلول های شوآن را نیز احیا می کند. به عقیده محققین استفاده از سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از ژله وارتون یا تیمار با FBLN5 نوترکیب می تواند درمانی برای بیماری های مرتبط با میلین باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
یکشنبه, 13 آذر,1401

مهدی

سلام من یک دختر ۱۷ ساله دارم که به بیماری شارکوماری توث مبتلا هست آیا با تزریق سلول های بنیادی درمان میشود

یکشنبه, 28 فروردین,1401

زینب رجایی

سلام وقتتون بخیر
من دوفرزند۱۴ساله و۷ساله بابیماری شارکوماری توث دارم.ایافیبولین ۵ دردرمان این بیماری موثرهست؟چطوربایداطلاع پیداکنم؟خواهش میکنم لطفا پاسخ بدید..واینکه چطوربایدتهیه کرد

چهارشنبه, 31 فروردین,1401

پزشک مشاور

زینب رجایی@:
با سلام
این یک بیماری مادرزادری و ناشی از اختلالات ژنتیکی وراثتی است
هنوز درمانی برای این اختلال زنتیکی عصبی پیدا نشده است. این پروتئین ذکر شده در این خبر،کاربرد درمانی ندارد و صرفا یک یافته علمی است که نشان دادند بعد از پیوند سلول های بنیادی، این پروتئین سبب بهبود عملکرد سلول های عصبی اسیب دیده میشود.

ﺳﻪشنبه, 27 مهر,1400

محمود شریفی

من نمیدانم شارکوماریتوث هست یانه فقط پاهام مشکل پیدا کرده بقیه عضلات مشکلی ندارند لطفا راهنماییم کنید ممنون

دوشنبه, 18 بهمن,1400

پزشک مشاور

محمود شریفی@:
با سلام
شارکو ماری توث نوعی بیماری ژنتیکی در اعصاب محیطی است که با تخریب اعصاب موجب ضعف در عضلات قسمت هایی پایینی اندام میشود،
بهتر است در این خصوص به متخصص اعصاب مراجعه کنید.

دوشنبه, 18 بهمن,1400

پزشک مشاور

محمود شریفی@:
با سلام
شارکو ماری توث نوعی بیماری ژنتیکی در اعصاب محیطی است که با تخریب اعصاب موجب ضعف در عضلات قسمت هایی پایینی اندام میشود،
بهتر است در این خصوص به متخصص اعصاب مراجعه کنید.

پنجشنبه, 20 خرداد,1400

احمد خزینی

سلام
فیبولین ۵ رو چجوری باید دریافت کرد؟ قرصی دارویی داره؟

چهارشنبه, 31 فروردین,1401

پزشک مشاور

احمد خزینی@:
با سلام
پروتئین ذکر شده در این خبر، یک فاکتور ترشح شده از سلول بنیادی مزانشیمی است و کاربرد درمانی ندارد و صرفا یک یافته علمی است که نشان دادند بعد از پیوند سلول های بنیادی، این پروتئین سبب بهبود عملکرد سلول های عصبی اسیب دیده میشود.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه