تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 09 اسفند 1390
متیلاسیون DNA کلید تغییرات مغز در اختلالات روانی

  متیلاسیون DNA کلید تغییرات مغز در اختلالات روانی

محققان موسسه روانپزشکی در کینگز کالج لندن رابطه بین تگ های مولکولی در DNA و وزن یک منطقه خاص از مغز انسان به نام مخچه را شناسایی کردند. این یافته ها ممکن است سرنخ های مهمی برای درک علل اسکیزوفرنی و اوتیسم فراهم کند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از Medical Xpress؛ محققان بر روی یک ژن به نام فاکتور رشد شبه انسولین 2 (IGF2) متمرکزشدند که فعالیتش توسط یک پروسه خاص به نام متیلاسیون DNA کنترل می شود. ژن IGF2 درتنظیم رشد و تکوین، بویژه کنترل اندازه جفت که بر جریان مواد مغذی از مادر به جنین تاثیر دارد مهم است.
در مطالعات قبلی الگوی متیلاسیون DNA ژن IGF2 در حیوانات و نمونه های جفت انسان بررسی شده است. با این حال، این مطالعه جدید که در مجله Epigenetics منتشر شده است اولین بار است که نگاه دقیقی به متیلاسیون IGF2 در بافت مغز انسان می اندازد . تغییرات در وزن مخچه مهم هستند زیرا اندازه مخچه است که در برخی از اختلالات روانی، از جمله اوتیسم و اسکیزوفرنی تغییر می کند .
Ruth Pidsley رهبراین تحقیق می گوید: «متیلاسیون DNA می تواند به عنوان یک سوئیچ مولکولی به کنترل فعالیت ژن ها در نقاط مختلف بدن ما کمک کند. تکنیک های جدید به ما اجازه اندازه گیری دقیق متیلاسیون DNA و بررسی  رابطه آن با صفات قابل اندازه گیری ما را می دهد. با استفاده از این تکنیک ما نشان دادیم که تغییرات در متیلاسیون DNA در IGF2 با وزن مخچه مرتبط است. "
مردم تقریبا دو نسخه از هر ژن را یکی از مادر و دیگری از پدر به ارث می برند. فعالیت، و یا بیان  یک ژن توسط متیلاسیون DNA کنترل می شود، و در اغلب موارد این فعالیت ناشی از هر دو نسخه است. با این حال، در مواردی از IGF2، کپی ازژن که از پدر به ارث رسیده متیله شده، و بیان ژن خاموش می شود.
با استفاده از این اطلاعات محققان دریافتند که تغییرات توالی ژنتیکی در ژن IGF2 نشان دهنده ارتباط متفاوت با وزن مخچه بسته به اینکه کپی ازمادر یا ازپدر به ارث رسیده است می باشد. تفاوت  در وزن مخچه در بین افرادی که این نوع ژن را فقط از مادر خود به ارث برده اند و آنانی که آن را از پدر خود به ارث برده اند حدود 30گرم ، تقریبا به وزن یک میوه کیوی، بود
Pidsley می افزاید: "با توجه به ارتباط بین اختلالات ساختاری مغز و بیماری های عصبی، درک درستی از عوامل موثر بر مورفولوژی مغز سرنخ های مهمی در مورد علت اختلالات مانند اسکیزوفرنی و اوتیسم فراهم می کند.
ثبت امتیاز
نظرات
جمعه, 16 تیر,1391

sahhhhhhhhhhhar

بسیار جالب بود مقالات مرتبط را نیز بی زحمت ارائه نمائید

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه