تاریخ انتشار: پنجشنبه 25 خرداد 1391
محققان به امیدهای تازه ای برای بهبود بینایی با کمک سلول های بنیادی دست یافتند.

  محققان به امیدهای تازه ای برای بهبود بینایی با کمک سلول های بنیادی دست یافتند.

با توجه به مطالعه منتشر شده در مجله Cell Stem Cell، سلولهای بنیادی مشتق از انسان خود به خود می توانند تشکیل بافت هایی را دهند که به بخشی از چشم که اجازه دیدن را به ما می دهند توسعه می یابند، پیوند این بافت های سه بعدی در آیند ه می تواند به وضوح دید بیماران مبتلا به اختلالات بینایی کمک کند
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از phys.org؛ "Yoshiki Sasai" نویسنده ارشد این مطالعه از مرکز زیست شناسی RIKEN می گوید: این نقطه عطف مهمی برای نسل جدید طب ترمیمی است. روش ما مسیر جدیدی را برای استفاده از بافت های پیچیده مشتق از سلول های بنیادی انسانی دردرمان و همچنین دیگرمطالعات پزشکی مربوط به بیماریزایی و کشف دارو می گشاید.
طی تکوین، بافت پوششی حساس به نور در پشت چشم که شبکیه نامیده می شود، ازساختاری به نام جام بینایی شکل می گیرد. دراین مطالعه جدید، این ساختار به طور خود به خودی از سلولهای بنیادی جنینی انسان (hESCs) که از جنین انسان به دست آمده بود با روش کشت سلولی بهینه سازی شده توسط ""Sasai" و تیم او بوجود آمد.
سلولهای مشتق از hESC تشکیل یک ساختار سه بعدی صحیح و دو لایه ازجام بینایی شامل یک لایه حاوی تعداد زیادی از سلول های پاسخ دهنده به نور به نام فتورسپتور را می دهند. ازآنجا که دژنراسیون شبکیه در درجه اول از آسیب این سلول ها ناشی می شود، بافت مشتق از hESC می تواند پیوند ایده آلی برای این مورد باشد.
علاوه بر پیامدهای بالینی، این مطالعه دانش ما را در زمینه زیست شناسی تکوینی افزایش می دهد. به عنوان مثال، جام بینایی مشتق از hESC بسیار بزرگتر از جام بینایی است که "Sasai" و همکارانش قبلا از سلولهای بنیادی جنینی موش ایجاد کرده بودند، این نشان می دهد که این سلول ها حاوی دستورالعمل های ذاتی خاص گونه برای ایجاد ساختار چشم می باشند."Sasai" می گوید: این مطالعه مسیری جدید را برای درک جنبه های ویژه انسانی در تکوین چشم می گشاید که محققان پیش از این قادر به بررسی آن نبو دند.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه