تاریخ انتشار: یکشنبه 07 اسفند 1390
محققان نوعی سرکوب کننده مهم سرطان را کشف کردند

  محققان نوعی سرکوب کننده مهم سرطان را کشف کردند

دانشمندان نوعی سرکوبگر توموری مهم را که حداقل در یک چهارم همه سرطان ها نقش دارد را کشف کرده اند، اگر این پروتئین سرکوبگر توموری( PTEN)، خاموش شده و یا آسیب ببیند سبب توسعه بسیاری از سرطان ها می شود.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از Medical Xpress؛ با مطالعه سلولهای توموری مغز، دکتر Nick Leslie  و همکارانش دریافتند که برخی از پروتئین های آسیب دیده PTEN هنوزهم می توانند در بسیاری از فعالیت های عادی خود عمل کنند اما از دست دادن توانایی شان برای متوقف کردن سلول های سرطانی سبب حمله به مغز می شود.
تومورهای مغزی بسیار مرگبار و دارای پیش آگهی بسیار ضعیفی هستند، اگرچه آنها به ندرت در خارج از مغز گسترش می یابند،اما در زمان تشخیص ، برخی از سلول های سرطانی آنها معمولا به دوراز توموراصلی منتقل می شود وبه اطراف بافت مغز نفوذ می کنند. بنابراین، هنگامی که یک جراح ،تومور اولیه را برمی دارد اغلب تومور دومی از تعداد کمی از سلول های سرطانی در بافت اطراف مغز رشد می کند.
گروه دکتر Leslie آزمایشی را با استفاده ازماتریکس سه بعدی مشابه با ماتریکس موجود بین سلول های مغزی برای بررسی چگونگی حمله سلول های سرطانی به بافت سالم راه اندازی کردند .
این مطالعه توضیح می دهد چگونه PTEN مسیری را که سلولهای توموری مغزرشد کرده، تغییر شکل داده و ژن های خاصی را روشن یا خاموش کرده و از همه مهمتر این روند تهاجم را متوقف می کنند را کنترل می کند.
دکتر Leslie گفت: "دراین مطالعه  ما از دو نسخه مشابه PTEN آسیب دیده ، که در تومور یافت می شود وهمچنین پروتئين PTEN طبیعی استفاده کردیم،  این پروتئین های آسیب دیده را که به طور کامل توانایی مهار سلول های مهاجم تومورهای مغزی را از دست داده اند در درون یک ماتریس سه بعدی قرار دادیم ، این کار علاوه برکمک به درک شناسایی عملکرد PTEN سبب شناسایی اثر ژنی (ژن هایی که در سلول های خاص روشن و خاموش می شوند)شد که توسط ژن PTEN کنترل شده و با تهاجم توموری مرتبط است.
او افزود:کلید اصلی مطالعات آینده در این زمینه نیاز به درک عملکرد PTEN  و شناسایی راه های جدید به منظور توسعه داروها برای درمان تومورهای مغزی دارد .
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه