تاریخ انتشار: جمعه 01 فروردین 1393
محققین تکوین پلاک های آلزایمری کشنده سلول را آهسته کرده اند

  محققین تکوین پلاک های آلزایمری کشنده سلول را آهسته کرده اند

محققین دانشگاه میشیگان کشف کرده اند که چگونه یک ساختار سلولی به نام دستگاه گلژی، که در بیماران آلزایمری به دلایلی نامعلوم قطعه قطعه می شود و به نظر می رسد علت اصلی این بیماری باشد، تعمیر کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، این دانشمندان می گویند که درک این مکانیسم به کشف چگونگی تشکیل پلاک های آمیلوئیدی در مغز بیماران آلزایمری کمک می کند. این پلاک های آلزایمری منجر به کشتن سلول ها و از دست رفتن حافظه می شوند.

این پژوهشگران فرایند مولکولی پشت پرده این قطعه قطعه شدن دستگاه گلژی را کشف کرده اند و دو تکنیک را برای حفظ ساختار و عملکرد دستگاه گلژی طراحی کرده اند.

پیش از این محققین دریافته بودند که دستگاه گلژی در نورون های بیماران آلزایمری قطعه قطعه می شود اما تا پیش از این آن ها نمی دانستند که این فرایند چگونه اتفاق می افتد. دستگاه گلژی نقش مهمی در فرستادن مولکول ها به مکان صحیح و ایجاد عملکرد در سلول ها دارد.

محققین دانشگاه میشیگان دریافته اند که تجمع پپتید Abeta منجر به شروع تجزیه گلژی می شود که این عمل را از طریق فعال سازی آنزیمی به نام cdk5 انجام می دهد. این آنزیم پروتئین های ساختاری گلژی مانند GRASP65 را مدیفه می کند.

این محققین می توانند از دو طریق دستگاه گلژی را حفظ کنند: آن یا cdk5 را مهار می کنند یا موجب بیان یک موتانت GRASP65می شوند که نمی تواند به وسیله cdk5مدیفه شود. هر دو این روش منجر به کاهش 80 درصدی ترشحAbeta مضر می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه